افغانستان

زبیده اکبر، برنده‌ جایزه «اقدام بین‌المللی برای برابری جنسیتی و قانون» شد

زبیده اکبر، فعال مدنی و حقوق زن از افغانستان برنده‌ جایزه حقوق و رهبری سال ۲۰۲۴ شبکه اقدام بین‌المللی برای برابری جنسیتی و قانون شد.

حفیدا چکیر، فمینیست، فعال کارگری و مدافع حقوق بشر از تونس نیز برنده‌ی این جایزه اعلام شده است.

شبکه اقدام بین‌المللی برای برابری جنسیتی و قانون (IANGEL) در خبرنامه‌ی خود گفته است: «ما با تصمیم سختی از سوی یک مجموعه‌ی بسیار رقابتی و چشم‌گیر از نامزدها مواجه شدیم. بنابراین، دو مدافع استثنایی برای عدالت جنسیتی را برای دریافت جایزه‌ی خود انتخاب کردیم.»

این شبکه گفته است که زبیده اکبر یک فعال برجسته‌ی حقوق زنان و جامعه‌ی مدنی از افغانستان است که برای دفاع از حقوق بشر زنان و دختران افغانستان و جوامع به حاشیه‌رانده‌شده در افغانستان به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کند.

همچنین پروفسور حفیدا چکیر یک فمینیست پیشگام، فعال کارگری و مدافع حقوق بشر از تونس است که زندگی خود را وقف حمایت از حقوق زنان، حقوق اقلیت‌های جنسی، حقوق مهاجران و حقوق افراد دارای معلولیت کرده است.

جایزه‌ی حقوق و رهبری IANGEL در سال ۲۰۱۵ برای قدردانی از رهبران نمونه در ترویج حقوق زنان و برابری جنسیتی تأسیس شد.

این جایزه در سال ۲۰۱۸، برای آمل زنون زوانی، دانشجوی حقوق الجزایری که در سال ۱۹۹۷ به‌دلیل امتناع از رها کردن تحصیل توسط بنیادگرایان به قتل رسید، نام‌گذاری شد.

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا