معلومات

طالبان: در سال گذشته ارزش پول افغانی در برابر دالر بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته است

مسوولان بانک مرکزی زیر اداره طالبان می‌گویند که در جریان یک سال گذشته ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی ۱۷.۲۵ درصد افزیش یافته است.

آنان روز پنج‌شنبه، ۱۵ سنبله، در برنامه حساب‌دهی طالبان گفتند که این بانک در یک سال اخیر هفت میلیارد و ۱۶۸ میلیون بانک نوت‌های افغانی مندرس را از مرکز و ولایات جمع‌آوری کرده و آتش زده است.

به گفته این اداره، محدودیت‌ها بر سپرده‌های مشتریان به حساب افغانی در هفته از ۷۰ هزار به ۱۵۰ هزار و در ماه از ۲۵۰ هزار به ۵۰۰ هزار افغانی و همچنان در حساب‌های دالری در هفته از یک هزار  به دو هزار و در ماه از سه هزار به شش هزار دالر امریکایی افزایش یافته است.

مسوولان بانک مرکزی طالبان افزودند که این بانک در جریان سال گذشته خورشیدی ۱۴۹ جواز برای صرافی‌ها و شرکت‌های خدمات پولی صادر کرده و رقم مجموعی صدور جوازها به یک هزار و ۷۸۰ جواز رسیده است.

براساس اطلاعات طالبان، پس از توشیح قانون میکانیسم‌سازی صرافی‌ها و عرضه کننده‌گان خدمات پولی از سوی رهبر این گروه، گام‌های مهمی در تنظیم و معیاری‌سازی فعالیت موسسات مالی غیربانکی برداشته شده است.

همچنان در این مدت، استراتیژی ملی استفاده از پول الکترونیکی تدوین شده و پنج موسسه پول الکترونیکی از سوی این گروه جواز فعالیت دریافت کرده است.

بانک مرکزی زیر اداره طالبان خاطرنشان کرده که در یک سال اخیر یک هزار و ۲۵۸ دستگاه کارت‌خوان «پی‌او‌اس» در فروشگاه‌ها و ادارات این گروه نصب شده است.

طالبان تصریح کردند که در یک سال اخیر پنج مورد بررسی پیگیری، دو بررسی هدفمند و ۱۲ مورد بررسی غیر متراقبه شامل نظارت بر خزانه نقدینه‌گی، ۲۰ بررسی به‌منظور مبارزه با پولشویی و عواید ناشی از جرایم و همچنان ۱۲۴ بررسی و تحلیل از بانک‌های تجارتی انجام شده است.

در کنار این، از ۳۷۷ صرافی و شرکت خدمات پولی نظارت شده است.

طالبان در حالی از افزایش ارزش پول افغانی در برابر دالر خبر می‌دهند که به گفته مردم، کاهش ارزش دالر هیچ نقشی در کاهش نرخ مواد اولیه از جمله، مواد خواراکی و سوخت در کشور نداشته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا