افغانستان

سازمان ملل: سلامت روان زنان افغان رو به وخامت است

بخش زنان سازمان ملل متحد می‌گوید که سلامت روان زنان در افغانستان رو به وخامت است و براساس نظرسنجی‌ها، از هر ۱۰ زن در افغانستان هفت تن آنان از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند.

بخش زنان سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۱۲ سنبله، در گزارشی نوشته‌ است که در ماه اپریل سال روان تقریباً از هر ۱۰ زن بررسی‌شده، هفت تن آنان احساس اضطراب، انزوا و افسرده‌گی «بد یا بسیار بد» را تجربه می‌کردند.

طبق گزارش، در نظرسنجی‌های متعددی که صورت گرفته ۷۳ تا ۹۱ درصد پاسخ‌دهنده‌گان زن گفته‌اند که سلامت روانی‌شان کم یا به ‌طور قابل توجهی بدتر شده است.

با این حال، شماری از زنان در نظرسنجی دیگر در ماه اپریل ۲۰۲۴ گفته‌اند که هنگام خارج شدن از خانه به تنهایی «اصلاً» احساس امنیت نمی‌کنند.

از جانبی، در پرسش‌های مشابه که از مردان پرسیده شده ۳۱ درصد گفته‌اند که احساس امنیت می‌کنند و ۶۳ درصد دیکر جواب دادند که «تاحدودی» احساس امنیت می‌کنند.

سازمان ملل متحد تاکید کرده که چگونه‌گی زنده‌گی زنان و دختران در افغانستان با نابرابری‌های جنسیتی تشدید شده و این وضعیت رو به وخامت است.

بیش‌ از یک هزار روز می‌شود که زنان و دختران از رفتن به مکتب و دانشگاه‌ توسط طالبان محروم شده‌اند.

به تازه‌گی، قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان حتا صدای زنان را «عورت» عنوان کرده است.

بخش زنان سازمان ملل پیش از این نیز گفته بود که محدودیت‌ها بر زنان تاثیر مخربی بر زنده‌گی آنان در افغانستان داشته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا