جهان

“واشنگتن و بغداد بر سر خروج نیروهای ایتلاف بین‌المللی از عراق توافق کرده‌اند”

خبرگزاری رویترز به نقل از پنج مقام امریکایی، دو مقام از کشورهای دیگر عضو ایتلاف بین‌المللی ضد داعش و سه مقام عراقی از توافق واشنگتن و بغداد بر سر طرح خروج نیروهای ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده از عراق خبر داده است.

این خبرگزاری روز شنبه، ۷ سپتامبر، گزارش داده که این طرح به‌گونه کامل مورد توافق قرار گرفته است.

براساس گزارش، قرار است طرح خروج نیروهای بین‌المللی از عراق، به‌زودی از سوی واشنگتن و بغداد تصویب شود.

دو طرف توافق کرده‌اند که شمار زیادی از نیروهای بین‌المللی تا سپتامبر ۲۰۲۵ از عراق خارج شوند و بقیه تا پایان ۲۰۲۶ این کشور را ترک کنند.

یکی از این مقام‌های امریکایی که نامی از وی در گزارش برده نشده، افزوده است: «توافق صورت گرفته، تنها موضوع این است که چه زمانی آن را اعلام کنیم.»

برخی از این مقام‌ها تأیید کرده‌اند که احتمالاً این توافق تا چند روز دیگر اعلام شود.

با این حال، شماری از این مقام‌ها تصریح کرده‌اند که بحث در مورد حضور برخی از مشاوران نظامی امریکا در عراق، میان دو کشور ادامه دارد.

این در حالی است که چند ماه پیش یحیا رسول، سخنگوی ارتش عراق، گفته بود که مقام‌های این کشور گفت‌وگو با نیروهای ایتلاف بین‌المللی را برای ارزیابی وضعیت نظامی، سطح خطر، محیط عملیاتی و توانمندی‌های نیروهای مسلح عراق از سر گرفته‌اند.

رسول در آن زمان خاطرنشان کرده بود که جدول زمانی برای کاهش تدریجی نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا از عراق تنظیم می‌شود.

امریکا در نیمه‌های ۲۰۱۴ میلادی هم‌زمان با ظهور داعش در عراق، ایتلافی را به‌منظور مبارزه با این گروه تشکیل داد.

در حال حاضر دست‌کم دو هزار و ۵۰۰ سرباز ایالات متحده در عراق حضور دارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا