افغانستان

افغانستان «بدترین» کشور برای زنان شناخته شد

یافته‌های گزارش مشترک موسسه «جورج تاون برای زنان، صلح و امنیت» و موسسه تحقیقات صلح اسلو، نشان می‌دهد که افغانستان زیر سلطه طالبان «بدترین» کشور برای زنان است.

اینتلی‌نیوز روز سه‌شنبه، ۱۳ سنبله، به نقل از یافته‌های این گزارش نگاشته که افغانستان در میان ۱۷۷ کشور از نظر وضعیت زنان در رتبه آخر شاخص زنان، صلح و امنیت در جهان قرار گرفته است.

در این گزارش وضعیت زنان در ۱۳ شاخص، از جمله عدالت و امنیت، تحصیلات، مرگ‌‌ومیر مادران، شغل، خشونت‌های سیستماتیک، خشونت‌های برمبنای جنسیت مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسنده‌گان گزارش این امتیاز را با توجه به چندین نمونه «تلخ»، از جمله قتل‌های انتقام‌جویانه زنان از سوی طالبان و ناپدید شدن اجباری آنان داده‌اند.

طبق این گزارش، به دلیل بدتر شدن مراقبت‌های صحی در افغانستان زیر سلطه طالبان، این کشور با حدود ۶۲۰ مورد مرگ‌ومیر مادران‌ از ۱۰۰ هزار تولد زنده، بالاترین نرخ را در جهان دارد.

در گزارش به قانون توشیح شده امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز اشاره شده و آمده که این گروه محدودیت‌های تازه‌ای را بر زنان وضع کرده است.

براساس این گزارش، پس از افغانستان جمهوری دموکراتیک کانگو، افریقای مرکزی و یمن بدترین کشورها برای زنان استند.

دنمارک، سوییس و سویدن سه کشور برتر از نظر وضعیت زنان شناخته شده‌اند.

طالبان طی سه سال گذشته محدودیت‌های شدید را علیه زنان وضع کرده‌اند.

سال گذشته نیز افغانستان با کسب کم‌ترین امتیاز در میان ۱۷۷ کشور جهان در بخش پیشرفت زنان در رتبه آخر قرار گرفته بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا