جهان

اردوغان خواستار تشکیل «ائتلافی» از کشورهای اسلامی برای مقابل با «تهدید فزاینده» اسرائیل شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است که کشورهای اسلامی باید برای مقابله با آن چه که «تهدید فزاینده توسعه طلبی» از سوی اسرائیل خواند، «ائتلافی» تشکیل دهند. این اظهارنظر او با واکنش تند وزیر خارجه اسرائیل روبرو شده است.

آقای اردوغان این اظهارات را پس از کشته شدن یک زن آمریکایی، ترک تبار توسط نیروهای اسرائیل بیان کرد. این زن در تظاهراتی علیه شهرک سازی‌ها در کرانه باختری اشغالی شرکت داشت که به گفته مقامات فلسطینی و ترکیه توسط نیروهای اسرائیلی کشته شد.

رئیس جمهور ترکیه که در مراسمی در انجمن مدارس اسلامی در نزدیکی استانبول در روز شنبه شرکت کرده بود گفت: «تنها اقدامی که می‌تواند بلندپروازی‌ها، راهزنی‌ها و تروریسم دولتی اسرائیل را متوقف کند، اتحاد کشورهای اسلامی است.»

او افزود: «اقدامات اخیر ترکیه برای بهبود روابط با مصر و سوریه با هدف ایجاد همبستگی در برابر تهدید روبه افزایش توسعه طلبی اسرائیل صورت گرفته است.»

تهدیدی که به گفته آقای اردوغان لبنان و سوریه را هم در معرض خطر قرار داده است.

اردوغان و سایر مقامات ترکیه قویاً از اسرائیل پس از آغاز حملاتش به غزه انتقاد کرده‌ و مکررا حمایت خود را از حماس اعلام کرده‌اند.

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل هم در واکنش در بیانیه‌ای، اظهارات آقای اردوغان را «دروغی خطرناک و تحریک آمیز» خواند و گفت که «رهبر ترکیه سال‌هاست با ایران همکاری می‌کند تا رژیم‌های عربی میانه رو منطقه را تضعیف کند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا میزبان عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر بود

منبع تصویر،EPA

توضیح تصویر،رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا میزبان عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر بود

رئیس جمهور ترکیه چند روز پیش میزبان عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر بود. این اولین دیدار بین رهبران دو کشور در ۱۲ سال گذشته بود.

آقای اردوغان در ماه ژوئیه هم اعلام کرد که ترکیه درهر زمانی آماده دعوت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای انجام مذاکراتی با هدف بازسازی روابط میان این دو کشور همسایه است.

این دو کشور پس از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ روابط خود را قطع کرده بودند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا