افغانستان

بریتانیا: طالبان بدون رعایت حقوق بشر نباید انتظاری از جامعه جهانی داشته باشد

نماینده بریتانیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان گفت که طالبان بدون پایبندی به حقوق بشر نباید انتظار حمایت از جامعه بین‌المللی داشته باشند.

 

نماینده فرانسه نیز افزود که هرگونه گفت‌وگو با طالبان باید شامل تمام مردم افغانستان باشد.

 

این دو کشور همچنین از افزایش فعالیت‌های القاعده و داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که گروه‌های تروریستی مستقر در این کشور به تهدیدی جدی برای منطقه و جهان تبدیل شده‌اند.

 

جِس جَمبِرت گری، معاون سفیر بریتانیا در سازمان ملل، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در این نشست، تصویب قانون امر به معروف طالبان را محکوم کرد و به نقل از وزیر خارجه بریتانیا، آن را «شکست غم‌انگیز دیگری» برای افغانستان دانست.

 

او از طالبان خواست که این قانون «نفرت‌انگیز» را لغو کند و به حقوق تمامی شهروندان افغانستان احترام بگذارد.

 

نماینده بریتانیا همچنین از تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان حمایت کرد و گفت که طالبان بدون احترام گذاشتن به حقوق بشر و توجه به مسائل تروریسم و مواد مخدر، نمی‌تواند حمایت جامعه بین‌المللی را جلب کند.

 

او از جامعه جهانی خواست که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را ادامه دهند. نماینده بریتانیا افزود که کشورش از سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیون دالر صرف کمک‌های بشردوستانه در افغانستان کرده است.

 

نماینده فرانسه نیز نقض سیستماتیک حقوق زنان و ناپدیدسازی آنان از عرصه عمومی را محکوم کرد و گفت: «این تبعیض‌ها می‌توانند مصداق جنایت علیه بشریت باشند.»

 

او به تبعیض، شکنجه، مجازات‌های بدنی، حذف غیرقانونی و ناپدیدسازی مخالفان سیاسی در افغانستان اشاره کرد.

 

او گفت که فعالیت‌های داعش و القاعده به یک تهدید جدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است.

 

نماینده فرانسه بر ضرورت پایبندی طالبان به تعهدات بین‌المللی افغانستان تاکید کرد و گفت: «هرگونه گفت‌وگو با طالبان باید شامل همه مردم افغانستان باشد و احترام به حقوق بشر باید در کانون این مذاکرات قرار گیرد.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا