افغانستان

متقی: ایجاد پایگاه‌های داعش در منطقه طالبان را نگران کرده است

وزیر خارجه طالبان در سخنرانی در نشست فارمت مسکو گفت داعش توانسته است در بیرون از مرزهای افغانستان مراکز تجهیز و تربیت ایجاد کند و این رویداد باعث نگرانی طالبان شده است. امیرخان متقی از کشورهای منطقه خواست نگذارند داعش از اتباع آنها سربازگیری کند.

این مقام طالبان ادعا کرد که اکثر انفجارهای داعش در افغانستان توسط اتباع کشورهای خارجی انجام می‌شود. او از کشورهای منطقه خواست اجازه ندهد داعش از اتباع آن‌ها سربازگیری کند و آن‌ها را برای اهداف تخریب‌کارانه به افغانستان و دیگر کشورها بفرستد.

مقام‌های طالبان بارها مدعی شده‌اند که داعش در افغانستان وجود ندارد. با این حال شاخه خراسان داعش پیوسته مسئولیت حملات مرگبار در افغانستان را بر عهده می‌گیرد.

وزیر خارجه طالبان در رأس یک هیئت به مسکو رفته و در ششمین نشست فرمت مشورتی مسکو شرکت کرده است.

روسیه هرچند طالبان را به‌عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد، اما با طالبان روابط دیپلوماتیک دارد.

وزیر خارجه طالبان در نشست فرمت مشورتی مسکو گفت که این گروه انتظار دارد سطح روابط دیپلوماتیک با روسیه افزایش یابد.

پیش از سخنرانی امیرخان متقی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست فرمت مشورتی مسکو گفت گروه‌های مختلف تروریستی هنوز در افغانستان حضور دارند و به خارج از این کشور حملاتی را انجام می‌دهد. او در عین حال خواهان کمک به افغانستان در مبارزه با تروریسم شد.

همزمان الکساندر بورتنیکوف، رئیس سازمان امنیت روسیه روز جمعه در نشست سران سرویس‌های امنیتی و استخباراتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در بیشکک از خطرات تروریستی از افغانستان گفت. او هم گفت که برای مبارزه با داعش خراسان و دیگر گروه‌های جهادی مستقر در افغانستان بهتر است با طالبان ارتباط برقرار شود.

با این حال آقای متقی ادعای مقامات کشورهای منطقه درباره حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را «نادرست» خواند و از آن‌ها خواست به سوی افغانستان از عینک «بیگانگان» نگاه نکنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا