جهان

ماکرون: ۸۸ کشور فرانسوی‌زبان خواستار آتش‌بس در لبنان هستند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد ۸۸ کشور عمدتاً فرانسوی‌زبان بطور جمعی خواستار آتش‌بس «فوری» در لبنان شدند.

او در جریان سخنرانی در نوزدهمین اجلاس سران فرانکفونی در پاریس که طی دو روز ۴ و ۵ اکتبر برگزار شد، افزود که این گروه با برگزاری یک کنفرانس بین‌المللیِ دیگر با هدف حمایت از کشور جنگ‌زده لبنان موافقت کردند که قرار است در اواخر این ماه برگزار شود.

ماکرون گفت: «ما همبستگی خود را با لبنان اعلام کردیم و به اتفاق آرا خواستار آتش‌بس فوری و پایدار شدیم و بر تعهد خود به تنش‌زدایی در منطقه تاکید کردیم. ما خواهان صلح و امنیت برای همه هستیم.»

این سخنان در پاسخ به عملیات زمینی اسرائیل در لبنان بیان شد که در پایان ماه سپتامبر با هدف نابودی مقر حزب‌الله در نزدیکی مرز اسرائیل آغاز شده است.

از زمان آغاز جنگ غزه در اواخر سال گذشته میلادی، حزب‌الله و اسرائیل تقریباً هر روز اقدام به تبادل آتش در مناطق مرزی کرده‌اند. این حملات هزاران نفر را در دو سوی مرز آواره کرده است.

سخنان ماکرون از سوی زیاد مکاری، وزیر اطلاعات لبنان نیز تکرار شد که گفت بیروت با وجود حملات مداوم اسرائیل و ترور اخیر حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله همچنان خواهان «آتش بس و راه حل دیپلماتیک» است.

او افزود: «اسرائیلی‌ها خط قرمز ندارند. آنها در غزه خط قرمز نداشتند و در لبنان نیز خط قرمز نخواهند داشت. اما در لبنان از نظر نظامی، این کار سخت‌تر خواهد بود و آنها هزینه زیادی خواهند پرداخت.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا