افغانستان

عباس ستانکزی: به «جنگ نیابتی» در افغانستان اجازه نمی‌دهیم

عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه طالبان در یک سخنرانی گفت گروه‌های تروریستی در افغانستان از بین رفته و اجازه نخواهند داد چنین گروه‌هایی جنگ نیابتی را در کشور راه‌ اندازند.

عباس ستانکزی مدعی شد گروه‌های تروریستی وارداتی هستند و از خاک برخی کشورهای همسایه علیه طالبان استفاده می‌کنند.

ستانکزی افزود که تعدادی از تروریست‌ها دستگیر شده‌اند که مراکزشان در خارج از افغانستان قرار داشته است.

پیش‌تر، طالبان اعترافات شماری از اعضای بازداشت‌شده داعش را منتشر کرد که ادعا کردند در ایالت بلوچستان پاکستان آموزش دیده و به افغانستان فرستاده شده‌اند. سخنگوی طالبان در اعلامیه‌ای مدعی شد که مراکز گروه داعش در خارج از افغانستان و در ایالت بلوچستان پاکستان قرار دارند.

پیش از این، دولت پیشین افغانستان پاکستان را متهم می کردند که از طالبان افغان علیه آن استفاده می‌کند. اکنون طالبان انگشت اتهام را به سوی پاکستان دراز کرده و داعش را ابزار پاکستان برای فشار بر حکومت این گروه می‌داند.

ستانکزی روز یکشنبه( ۱۵ میزان) در مراسم افتتاح سومین نمایشگاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه در کابل گفت: «ما به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم که خاک افغانستان را علیه امنیت کشورهای دیگر استفاده کند. ما تعامل متقابل داریم و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی ما مداخله کند. ما در برابر آنهایی که تهدید امنیتی ایجاد کنند با جدیت و شجاعت می‌ایستیم.»

او افزود: «همان‌طور که امریکا و ناتو را شکست دادیم، با تروریست‌های وارداتی که به دنبال جنگ نیابتی در افغانستان هستند نیز مبارزه خواهیم کرد.»

ستانکزی در بخش دیگر از صحبت‌هایش رفتار ایران و پاکستان با مهاجران افغان را غیرقابل قبول خواند و گفت که این دو کشور باید با مهاجران «با حسن سلوک» رفتار کنند تا اینکه زمینه بازگشت داوطلبانه آنان فراهم شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا