افغانستان

اسلام‌آباد به طالبان: به جای دخالت در امور داخلی پاکستان، به نیازهای مردم خود پاسخ دهید

وزارت خارجه پاکستان از طالبان خواست که به‌جای مداخله غیرقابل قبول و ناپسند در امور داخلی این کشور، به نیازها و خواست‌های مردم افغانستان، به شمول بازگشایی مکاتب دخترانه، پاسخ دهد. طالبان پیش از این از اسلام‌آباد خواسته بود با معترضان گفت‌وگو کند.

وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه، ۲۰ میزان، در بیانیه‌ای اظهارات اخیر عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان را رد کرد و آن را «بی‌اساس» خواند.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان روز یکشنبه از دولت پاکستان خواسته بود با معترضان حامی عمران خان درباره «خواست‌های مشروع‌شان» از مذاکره و تفاهم کار بگیرد. طالبان همچنین از حکومت پاکستان خواسته بود که با نارضایتی‌های معترضان، به‌گونه «معقول» و «واقع‌بینانه» برخورد کند.

وزارت خارجه پاکستان گفت طالبان به جای مداخله در امور داخلی پاکستان بر حل مشکلات داخلی خود تمرکز کند. در بیانیه این وزارت آمده است: «طالبان [تشکیل حکومت] فراگیر را در اولویت قرار دهد و به نیازها و آرمان‌های مردم خود از جمله حق تحصیل زنان و دختران پاسخ دهد.»

این وزارت تاکید کرده است که طالبان حقوق زنان و دختران افغانستان را از طریق تفسیر نادرست از دین، محدود کرده است.

وزارت خارجه پاکستان در این بیانیه بار دیگر طالبان را به حمایت از گروه‌های تروریستی و پناه دادن به آن‌ها متهم کرده و از این گروه خواسته است که به تعهدات خود در قبال جامعه بین‌المللی عمل کند.

طالبان که در سه سال گذشته ده‌ها حرکت مدنی را در افغانستان سرکوب کرده، روز یکشنبه به اسلام‌آباد توصیه کرده بود تظاهرات حامیان عمران خان را نادیده نگیرد چرا که «انکار مذاکره، مسائل را پیچیده‌تر می‌کند.»

طالبان در حالی دولت پاکستان را به تفاهم و مذاکره با معترضان تشویق می‌کند که خود در سه سال گذشته ده‌ها حرکت مدنی مسالمت‌آمیز را در شهرهای مختلف افغانستان با خشونت سرکوب کرده است. شهرهای مختلف افغانستان در سه سال گذشته شاهد تظاهرات‌هایی بوده است که صدای‌شان توسط طالبان شنیده نشد.

بیشتر این تظاهرات‌ها در واکنش به ممنوعیت حق آموزش و کار برای زنان، نقض گسترده حقوق بشر، سرکوب و محرومیت اقوام از قدرت، پرداخت نشدن حقوق متقاعدین و فقر فراگیر برگزار شده است. این گروه در سه سال گذشته صدها نفر از برگزارکنندگان تجمعات مسالمت‌آمیز، فعالان مدنی، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و چهره‌های سیاسی مخالف خود را زندانی کرده است.

گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد که طالبان در برابر مخالفان خود در زندان‌ها از خشونت کار گرفته است. در سه سال گذشته گزارش‌های متعددی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی از مخالفان طالبان در زندان‌های این گروه زیر شکنجه جان سپرده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا