افغانستان

اف‌بی‌آی یک تبعه افغان را به ظن برنامه‌ریزی برای حمله در روز انتخابات آمریکا دستگیر کرد

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که اف‌بی‌آی یک مرد افغان را به اتهام برنامه‌ریزی برای انجام حملاتی در روز برپایی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده دستگیر کرده است.

به گفته مقامات قضایی آمریکا، این مرد تحت تاثیر گروه تروریستی موسوم به خلافت اسلامی، داعش بوده و قصد حمله به تجمعات و گردهم‌آیی‌هایی بزرگ در آمریکا را داشته است.

طبق اسناد اتهامی، این فرد ۲۷ ساله و اهل اوکلاهما سیتی که نام وی نصیر احمد توحیدی عنوان شده، روز دوشنبه پس از دستگیری توسط ماموران اف‌بی‌آی، به بازپرسان گفته بود حملاتی را همزمان با برپایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه آینده در این کشور برنامه‌ریزی کرده و به همراه همدستش قصد داشته است که در این راه «شهید» شود.

به گفته مسئولان دادگستری ایالات متحده، این مرد افغان که سپتامبر ۲۰۲۱ وارد آمریکا شده است، طی هفته‌های اخیر اقداماتی تدارکاتی برای پیشبرد طرح خود به منظور حمله در روز انتخابات انجام داده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، از جمله این اقدمات می‌‌توان به سفارش خرید تفنگ‌های تهاجمی کلاشنیکف، نقد کردن دارایی‌های خانواده‌اش و خرید بلیت‌های یک‌طرفه برای همسر و فرزندش برای بازگرداندن آنها به افغانستان اشاره کرد.

دستگیری این مرد در حالی صورت می‌گیرد که اف‌بی‌آی پیش‌تر نسبت به آنچه «افزایش احتمال خشونت از سوی افراط‌گرایان در خاک آمریکا» خوانده شد، به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی، ماه اوت گذشته در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود: «در طول دوران حرفه‌ای خود، به سختی زمانی را به یاد بیاورم که ایالات متحده تا این حد با انواع مختلف تهدیدها به صورت همزمان روبرو شده باشد.»

وی روز سه‌شنبه در اظهاراتی که پس از دستگیری متهم افغان ایراد شد، تاکید کرد: «تروریسم همچنان اولویت اصلی اف‌بی‌آی است و ما از تمام منابع و امکانات خود برای محافظت از مردم آمریکا استفاده خواهیم کرد.»

اگرچه اسناد اف‌بی‌آی دقیقاً مشخص نمی‌کند که چگونه توحیدی تحت نظر بازپرسان قرار گرفته است، اما به شواهدی از ماه‌های اخیر اشاره دارد که نشان‌دهنده عزم متهم در برنامه‌ریزی برای انجام یک حمله است.

در یکی از اسناد، عکسی مربوط به ماه ژوئیه ضمیمه شده که مردی را با مشخصات آنچه بازپرسان به عنوان نصیر احمد توحیدی شناسایی کرده‌اند، به تصویر می‌کشد.

گفته می‌شود متهم در این عکس در حال خواندن متنی برای دو کودک کوچک خود است که در آن «پاداش‌های یک شهید در آخرت» شرح داده شده بود.

به گفته مقامات قضایی آمریکا، نصیر احمد توحیدی تحت تاثیر تبلیغات داعش بوده و به خیریه‌ای که تحت نفوذ این گروه تروریستی قرار داشت، کمک مالی کرده است.

بر اساس این گزارش، متهم همچنین با فردی در ارتباط بوده است که تحقیقات پیشین اف‌بی‌آی نشان‌ می‌داد وی در جذب و آموزش افرادی که به افراط‌گرایی گرایش داشتند، دخیل است.

بنا به ادعای مسئولان دستگاه قضایی آمریکا، این تبعه افغان همچنین ماه ژوئیه وب‌کم‌های کاخ سفید و بنای یادبود واشنگتن را مشاهده کرده بود.

وزارت دادگستری آمریکا هویت فردی را که گفته می‌شود همدست نصیر احمد توحیدی بوده را فاش نکرد و تنها او را به عنوان یک نوجوان، هموطن و برادر همسر وی، معرفی کرد.

در گزارش وزارت دادگستری آمریکا آمده است که فرد متهم سال ۲۰۲۱ با ویزای ویژه مهاجرت اتباع افغان وارد ایالات متحده شد و تا زمان رسیدگی و پایان یافتن روند مهاجرتی، تحت نظارت و آزادی مشروط قرار داشت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا