جهان

منظور پشتین: نظامیان پاکستانی و تی‌تی‌پی باید خیبرپختونخوا را ترک کنند

رهبر جنبش حفاظت از پشتون‌ها می‌گوید جرگه پشتون‌های پاکستان باید نیروی نظامی ۲۴۰ هزار نفری به وجود آورد تا امنیت مناطق آنها را به عهده گیرد. منظور پشتین به جرگه پیشنهاد داد تا طالبان و ارتش پاکستان در دو ماه آینده از خیبرپختونخوا خارج شوند.

منظور پشتین گفت که اقوام و احزاب سیاسی پختونخوا این نیروی نظامی را بسازند و برای هر ولسوالی حداقل ۳هزار نیروی نظامی برای تامین امنیت در نظر گرفته شود.

منظور پشتین همچنین از جرگه قومی پشتون‌ها خواست تا استخبارات ارتش پاکستان یا آی‌اس‌آی و طالبان پاکستانی را نیز به عنوان «تروریست» اعلام کند.

تحریک طالبان پاکستان از خواست جرگه برای خارج شدن ارتش این کشور از مناطق قبایلی حمایت کرده و برای برگزاری امن جرگه، ۵ روز آتش بس اعلام کرده‌است.

پشتین با اشاره به اینکه حکومت پاکستان به‌طور جداگانه با هر قبیله پشتون جرگه برگزار می‌کند، گفت که پس از این هیچ کس نباید بدون اجازه لویه جرگه پشتون‌ها، جرگه جداگانه برگزار کند.

رهبر جنبش حفاظت از پشتون‌ها در ادامه به مسایل اقتصادی اشاره کرد و خواستار تعیین قیمت ثابت برای هر کیلووات برق در مناطق پشتون‌نشین شد. پشتین گفت که برق مهم‌ترین منبع درآمد خیبرپختونخوا است که بیشتر آن به ایالت پنجاب منتقل می‌شود.

همچنین، او پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای مدیریت منابع معدنی و جلوگیری از استخراج بی‌رویه منابع طبیعی را مطرح کرد.

او بار دیگر تاکید کرد که پشتون‌ها مرز افغانستان و پاکستان موسوم به خط دیورند را قبول ندارند و باید همه مسیرهای تجاری برای آنها باز شود. او پیشنهاد کرد که پاکستان امکاناتی را در این زمینه فراهم کند، در غیر آن پشتون‌ها هیچ یک از مقررات آنها را نمی‌پذیرند.

تجارت آزاد میان افغانستان و پاکستان، به‌ویژه در دو سوی مرز، موضوع مهمی برای پشتون‌های سرحدی دو کشور است.

منظور پشتین گفت که جرگه از طالبان افغان بخواهد تا حق آموزش دختران را تضمین کند زیرا شرایط افغانستان روی تمام منطقه تاثیر می‌گذارد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا