افغانستان

سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان، جرگه پشتون‌ها در پاکستان را «توطئه آی‌اس‌آی» خواند

سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان جرگه پشتون‌های پاکستان را کار «قراردی‌ها و اجیران آی‌اس‌آی» و «توطئه» این سازمان خوانده است. سیف خیبر بدون نام بردن از کسی، گفت این افراد از «مجبوریت‌های قوم پشتون» سوءاستفاده می‌کنند.

او در یادداشتی در شبکه اکس نوشته که این افراد، در جرگه، مجالس و تظاهرات حضور می‌یابند و «ماموریتی که به آن‌ها سپرده شده را اجرا می‌کنند.»

این مقام طالبان گفته است این افراد در ازای عملی کردن «آجندی آی‌اس‌آی»، به «عیاشی، امکانات و عنوان‌های قهرمانی کاذب» دست می‌یابند.

سیف خیبر گفته است که «فریب مردم با سخنان بی‌مورد و انتقادهای بی‌اساس در عوض اقدام عملی»، کاری است که عوامل آی‌اس‌آی انجام می‌دهند.

آقای خیبر اولین مقام رسمی طالبان است که چنین اتهاماتی را علیه جرگه قومی پشتون‌های پاکستان مطرح می‌کند. برگزارکنندگان جرگه پشتون‌های پاکستان تاکنون به این اظهارات واکنش نشان نداده‌اند.

اظهارات تند مقام طالبان پس از آن منتشر شد که شرکت‌کنندگان جرگه پشتون‌ها در خیبر از حق آموزش دختران و زنان افغانستان و تشکیل حکومت همه‌شمول در این کشور حمایت کردند.

جرگه سه روزه پشتون‌های پاکستان روز یکشنبه با صدور بیانیه پایانی این نشست پایان یافت.

این جرگه قومی رسماً از ارتش پاکستان و شبه‌نظامیان در مناطق پشتون‌نشین قبایلی خواست که طی دو ماه آینده از این مناطق خارج شوند.

منظور پشتین، رهبر جنبش حفاظت از پشتون‌ها شام یکشنبه به وقت محلی در حضور هزاران شرکت‌کننده بیانیه پایانی «جرگه عدالت قومی» را قرائت کرد.

آقای پشتین در سخنرانی خود از شرکت‌کنندگان جرگه پشتون‌ها خواسته بود که از طالبان افغان بخواهند مکاتب را به روی دختران باز کند و حکومت فراگیر تشکیل دهد. جرگه پشتون‌های خیبر در فیصله‌نامه‌اش خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان شده اما به موضوع حکومت فراگیر اشاره در اشاره نکرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا