افغانستان

همکاری ایران و طالبان برای توسعه‌ در بخش انرژی بادی

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت، تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران از آمادگی این کشور و طالبان برای توسعه‌ همکاری در بخش انرژی بادی خبر داده است.

به گزارش ایرنا، رجبی مشهدی امروز (سه‌شنبه، ۲۴ میزان) گفته است: «با توجه‌ به وجود تونل‌های بادی منحصر به‌ فرد برای احداث نیروگاه‌های بادی در مرز دو کشور، دو طرف علاقه‌مند به توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی بادی هستند.»

او همچنین از برنامه‌ریزی برای توسعه احداث خطوط انتقال ارتباطی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های توانمند و فعال داخلی و خارجی در این زمینه‌ خبر داده است.

وزارت انرژی و برق حکومت پیشین افغانستان در سال ۱۳۹۵ خورشیدی از ایجاد نخستین نیروگاه برق بادی و خورشیدی در هرات در غرب کشور خبر داده بود.

طالبان نیز به‌تازگی از امضای قراردادی با یک شرکت ترکی برای تولید ۲۰۰ میگاوات برق از منابع بادی در هرات خبر داده‌اند.

با وجود این، باشندگان هرات در فصل‌های سرما و گرما بارها از قطعی طولانی‌مدت برق شکایت کرده‌اند.

برق این ولایت عمدتا از ایران وارد می‌شود و رییس شرکت برق آن کشور گفته است که «صادرات برق ایران به افغانستان از طریق خطوط انتقال ارتباطی و با اولویت ساعات غیر اوج مصرف برق در کشور انجام می‌شود».

این مقام ایرانی همچنین گفته است که «در حال حاضر همه‌ی مطالبات کشورمان با افغانستان تسویه و صورت‌‌حساب‌های برق صادراتی به‌ موقع پرداخت می‌شود».

افغانستان بخش بزرگی از برق مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه وارد می‌کند و مقدار کم آن از منابع داخلی تأمین می‌شود.

در فصل‌های زمستان و تابستان که مصرف برق افزایش می‌یابد، معمولا توزیع برق در شهرهای کشور نوبتی می‌شود و شهروندان بارها از قطعی طولانی‌مدت برق شکایت کرده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا