جهان

رئیس جمهور اوکراین: به ناتو راه پیدا نکنیم، دنبال سلاح هسته‌ای می‌رویم

رئیس‌جمهور اوکراین در نشست سران اتحادیه اروپا گفت کسب عضویت ناتو بخشی از «طرح پیروزی» اوکراین و بازدارندگی قوی در برابر روسیه است. ولودیمیر زلنسکی هشدار داد که در صورت راه نیافتن اوکراین به ناتو، کشورش در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای خواهد بود.

آقای زلنسکی در جریان سخنرانی در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که «اوکراین یا سلاح هسته‌ای خواهد داشت که به عنوان محافظ عمل کند، یا باید بخشی از ناتو باشد.»
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، اوکراین سومین زرادخانه بزرگ هسته‌ای جهان را به ارث برد که تخمین زده می‌شد چند هزار کلاهک هسته‌ای داشته باشد، اما سه سال بعد این کلاهک‌ها را در چارچوب ضمانت امنیت این کشور و در توافق با واشنگتن و مسکو، به روسیه تسلیم کرد.

زلنسکی گفت: «این یک اشتباه بود که اوکراین در سال ۱۹۹۴ پس از دریافت ضمانت‌های امنیتی از روسیه، بریتانیا و ایالات متحده، موشک‌های هسته‌ای خود را کنار گذاشت.»

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «ما مواد را داریم، دانش داریم، اگر دستور داده شود، فقط چند هفته زمان نیاز داریم تا اولین بمب را داشته باشیم.»

پاول پودویگ، محقق ارشد موسسه مطالعات خلع سلاح اتمی سازمان ملل متحد هشدار داد که اوکراین مجهز به سلاح هسته‌ای، خطر جنگ هسته‌ای را افزایش می‌دهد.
با تشدید حملات و پیشروی روسیه در شرق اوکراین، مقام‌های اوکراینی گفتند که خطوط مقدم جنگ به طور فزاینده‌ای شکننده شده و از غرب درخواست کمک فوری کردند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا