افغانستان

طالبان: بیش از ۶۲ هزار « گدا » از کابل و ولایات جمع‌آوری شده‌ است.

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان می‌گوید که کمیته جمع‌آوری گداها طی حدود دو سال اخیر ۶۲ هزار و ۱۹۳ گدا را از شهر کابل و نه ولایت دیگر جمع‌آوری کرده است.

طبق آمار این دفتر که امروز (یک‌شنبه، ۲۹ میزان) منتشر شده، تنها از شهر کابل ۵۷ هزار و ۸۴۱ گدا جمع‌آوری شده‌اند.

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، ۲۷ هزار و ۷۱۵ نفر را گداهای مستحق و ۳۱ هزار و ۱۲۶ نفر دیگر را گداهای حرفه‌ای دانسته است.

این دفتر به جنسیت گداها اشاره نکرده است، اما بخش عمده‌ای از افرادی که دست به تکدی‌گری می‌زنند، کودکان و زنان بی‌سرپرست هستند. همچنین بخشی از گداها را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند.

طالبان پیش از این اعلام کرده بودند که برای گداهای مستحق کمک مالی می‌کنند.

طالبان در سال ۱۴۰۱ گدایی‌گری را منع و اقدام به جمع‌آوری گدایان کردند.

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه سندی را تحت عنوان «قانون جمع‌آوری گداها و جلوگیری از گدایی» نیز امضا کرده است.

براساس این قانون، اشخاصی که «صحت‌مند و یا کاسب باشند و خوراک یک روز را داشته باشند از عمل گدایی منع شده‌اند و همچنین استفاده از اطفال، معلولان و اشخاص معیوب توسط این افراد به هدف عمل گدایی ممنوع می‌باشد».

به‌گفته‌ی وزارت عدلیه‌ی طالبان، «در این قانون گدایی به‌عنوان حرفه، ممنوع شده و برای مرتکبان آن حبس در نظر گرفته شده است». همچنین برای کسانی که از کودکان، افراد «مجنون» و «معلول» جهت جلب ترحم برای گدایی استفاده کنند و اشخاصی که بعد از دریافت مساعدت گدایی کنند، حبس در نظر گرفته شده است.

پس از تسلط طالبان فقر و بیکاری در افغانستان گسترش یافته است. براساس آمار سازمان ملل متحد، ۲۳.۷ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. فقر و بیکاری از عوامل گدایی‌گری دانسته می‌شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا