افغانستان

افغانستان در سال ۱۴۰۳، مقدار ۴.۸۳ میلیون تُن گندم برداشت کرده است.

اداره‌ ملی احصائیه و معلومات حکومت طالبان اعلام کرده است که حاصلات گندم در سال ۱۴۰۳ در سراسر کشور حدود ۴.۸۳ میلیون تن بوده است که بر اساس گزارش این اداره، نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

اداره‌ احصائیه امروز (سه‌شنبه، ۱ عقرب) اعلام کرده است که با استفاده از تکنولوژی ریموت سنسینگ و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، ساحات تحت کشت گندم را در سال ۱۴۰۳ تثبیب کرده است.

براساس تخمین این اداره، در سال جاری خورشیدی ۲.۱۲ میلیون هکتار زمین در کشور تحت کشت گندم بوده که از این جمله ۱.۳۸ میلیون هکتار آن کشت آبی و ۷۳۶ هزار هکتار آن للمی است. حدود ۷۰ درصد کل ساحه‌ی زراعتی تحت کشت کشور را گندم تشکیل می‌دهد.

در خبرنامه‌ی اداره احصائیه ارقام به‌دست‌آمده بیان‌گر آن است که ۲.۸ درصد در ساحه‌ی تحت کشت آبی و ۸.۲ درصد در ساحه‌ی تحت کشت للمی در سال روان نسبت به سال گذشته افزایش آمده‌ و دلیل عمده‌ی این افزایش، باران‌های موسمی به‌ موقع و کشت گندم به‌جای کوکنار بوده است.

بیشترین ‌گندم آبی در ولایت‌های هلمند، قندهار، فراه و قندوز و بیشترین گندم للمی در ولایت‌های تخار، هرات، بادغیس و فاریاب کشت شده است.

اداره‌ی احصائیه افزوده است که با درنظرداشت تخمین نفوس افغانستان، این کشور در مجموع به حدود ۶.۸۲ میلیون تُن گندم نیاز دارد که با درنظرداشت حاصلات گندم در سال ۱۴۰۳، کسری حدود دو میلیون تن گندم وجود دارد.

گندم غذای اصلی مردم افغانستان را تشکیل می‌دهد.

براساس آمار اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات، در سال ۱۴۰۲ خورشیدی ۴.۳۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شده بود.

در سال‌های اخیر، خشک‌سالی و بحران سیاسی منجر به گسترش فقر در کشور شده است.

به‌گفته‌ی سازمان ملل متحد، در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک دارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا