افغانستان

پزشکیان در دیدار با مودی: با انگیزه و اراده‌ ساخت آینده‌ منطقه، با افغانستان نیز تعامل داشته باشیم

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور ایران در دیدار با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند تأکید کرده است که «باید با انگیزه و اراده‌ی ساخت آینده‌ی منطقه با افغانستان نیز تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم».

این دیدار شامگاه سه‌شنبه (۱ عقرب) در حاشیه نشست سران گروه بریکس در کازان روسیه انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این دیدار به وضعیت افغانستان نیز پرداخته شده و پزشکیان گفته است: «باید با انگیزه و اراده‌ی ساخت آینده‌ی منطقه با افغانستان نیز تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم. باید کمک کنیم تا ملت افغانستان نیز با حل مشکلات به صلح، آرامش و رفاه برسند؛ جمهوری اسلامی ایران حامی هر اقدامی است که به تثبیت صلح و آرامش در افغانستان کمک کند.»

دفتر نخست‌وزیر هند نیز در اعلامیه‌ی خود درباره‌ی دیدار مودی و پزشکیان گفته است که هر دو جانب با اشاره به این‌که امضای قرارداد بلندمدت بندر چابهار را نقطه عطف مهمی در روابط دوجانبه دانسته‌اند، بر اهمیت آن برای بازسازی و توسعه مجدد افغانستان و تقویت روابط تجاری و اقتصادی با آسیای میانه نیز تأکید کردند.

پزشکیان برای تسریع توافق درباره‌ی توسعه بندر چابهار ابراز امیدواری کرده است.

هند، افغانستان و ایران در سال ۱۳۹۵ برای توسعه این بندر موافقت‌نامه‌ی سه‌جانبه امضا کردند.

بندر چابهار در جنوب‌شرق ایران، افغانستان را از طریق خلیج عدن و دریاى عرب به اقیانوس هند وصل مى‌کند.

در حال حاضر طالبان در تلاش دسترسی به این بندر هستند و با مقام‌های ایرانی در این زمینه صحبت کرده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا