افغانستان

پیشنهاد چین به طالبان: تجارت بدون تعرفه

سفیر چین در کابل اعلام کرد که کشورش به طالبان دسترسی بدون تعرفه به بازار‌های چین از جمله بخش‌های ساخت‌وساز و انرژی را ارائه می‌کند. ژائو زینگ روز پنجشنبه در اکس نوشت: «چین برای خطوط تعرفه ۱۰۰ درصدی، به افغانستان تعرفه صفر درصدی ارائه خواهد کرد».

چین از زمانی که طالبان در اسد ۱۴۰۰ کنترول افغانستان را به دست گرفت، به‌دنبال توسعه روابط خود با طالبان بوده است، اما مانند همه کشورها از به رسمیت شناختن رسمی دولت این گروه خوداری کرده است.

افغانستان تحت کنترول طالبان منابع معدنی فراوانی را برای شرکت‌های چینی ارائه می‌دهد.

در همین حال، فروش ذخایر لیتیوم، مس و آهن افغانستان به بزرگ‌ترین خریدار کالا در جهان، به طالبان کمک می‌کند تا اقتصاد ضعیف خود را تقویت کرده و جریان درآمدی بسیار مورد نیازش را تأمین کند.

ژائو زینگ، سفیر چین در افغانستان، اواخر روز پنجشنبه در حساب رسمی اکس خود با عکسی از دیدارش با عبدالکبیر، معاون ریاست‌الوزرای طالبان نوشت: «چین برای خطوط تعرفه ۱۰۰ درصدی، به افغانستان تعرفه صفر درصدی ارائه خواهد کرد».

بر اساس داده‌های گمرکات چین، افغانستان در سال گذشته ۶۴ میلیون دالر کالا به چین صادر کرده است که نزدیک به ۹۰ درصد آن جلغوزه بود. طالبان گفته است که به‌دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی است که مایل به کمک به تنوع بخشیدن به اقتصاد افغانستان و بهره‌برداری از ثروت معدنی این کشور باشند.

داده‌ها نشان می‌دهد که افغانستان سال گذشته هیچ کالایی به چین صادر نکرده است، اما سفیر چین در کابل از زمان انتصابش در سپتامبر گذشته، مرتب عکس‌هایی را از دیدار با مقام‌های طالبان که مسئول معادن، نفت، تجارت و ارتباطات منطقه‌ای هستند، منتشر کرده است.

چندین شرکت چینی در افغانستان فعالیت می‌کنند، از جمله شرکت متالورژیکال چین با مسئولیت محدود، که با حکومت طالبان در مورد معدن بزرگ مس در لوگر گفت‌وگو کرده است.

افغانستان در سال گذشته ۶۴ میلیون دالر کالا به چین صادر کرد که نزدیک به ۹۰ درصد آن جلغوزه بود
افغانستان در سال گذشته ۶۴ میلیون دالر کالا به چین صادر کرد که نزدیک به ۹۰ درصد آن جلغوزه بود

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در نشست ماه سپتامبر در بیجینگ با حضور بیش از ۵۰ رهبر افریقایی اعلام کرد کالاهای که از اول دسامبر از «کشورهای کمتر توسعه‌یافته که روابط دیپلوماتیک با چین دارند» وارد اقتصاد ۱۹ تریلیون دالری کشورش می‌شود، مشمول تعرفه واردات نمی‌شود.

سفارت طالبان در چین درباره اظهارات سفیر چین در کابل چیزی نگفته است.

در اکتبر گذشته، سرپرست وزارت تجارت افغانستان به رویترز گفت که طالبان می‌خواهد به‌طور رسمی به طرح زیرساختی «کمربند و جاده» چین بپیوندد.

طالبان همچنین از چین خواسته است تا به این گروه اجازه دهد بخشی از دهلیز اقتصادی چین و پاکستان باشد، یک پروژه اتصال ۶۲ میلیارد دالری که منطقه غنی از منابع سین کیانگ چین را به بندر گوادر پاکستان متصل می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا