افغانستان

طالبان: در نُه ماه گذشته به ارزش ۷۳۷ میلیون دالر محصولات زراعتی از افغانستان صادر شده است.

دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان اعلام کرده است که در نه ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی به ارزش حدود ۷۳۷ میلیون دالر محصولات زراعتی از افغانستان به کشورهای خارجی صادر شده است.

طبق اطلاعات این دفتر که امروز (شنبه، ۵ عقرب) نشر کرده، پنبه، کشمش، هنگ، انجیر، پیاز، زعفران و بادنجان رمی بخش بزرگی از محصولات زراعتی صادراتی افغانستان را تشکیل می‌دهند.

به‌گفته‌ی دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، طی نه ماه گذشته تنها به ارزش ۱۶۲ میلیون دالر پنبه‌ی افغانستان صادر شده است.

این دفتر گفته است که محصولات زراعتی افغانستان به ایران، آلمان، پاکستان، ترکیه، هند، چین و برخی کشورهای دیگر صادر می‌شود.

در کنار محصولات زراعتی، مواد معدنی نیز از کالاهای صادراتی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

افغانستان بیشتر یک کشور وارداتی است که کسر بیلانس تجارت آن حدود هفت میلیارد دالر دانسته می‌شود.

طبق آمار اداره‌ی احصائیه و معلومات، افغانستان در سال ۱۴۰۲ به ارزش هشت میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر واردات و یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر صادرات داشته است.

طبق اطلاعات این اداره، در میان کالاهای وارداتی، مواد نفتی و روغنیات، ماشین‌آلات، وسایط ترانسپورتی، پرزه‌جات، فلزات و محصولات فلزی عمده‌ترین اقلام وارداتی افغانستان را تشکیل می‌دهند.

به‌گفته‌ی اداره‌ی احصائیه، میوه‌‌جات در میان اقلام صادراتی کشور در سال گذشته بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود که ارزش آن به ۶۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دالر می‌رسید. به همین ترتیب نباتات طبی، مواد معدنی و سبزیجات در جایگاه دوم، سوم و چهارم قرار داشتند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا