افغانستان

مقام ایرانی: زعفران ایران پس از قاچاق به افغانستان به هند صادر می‌شود

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران می‌گوید بیشتر زعفران این کشور به افغانستان قاچاق می‌شود. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، روح‌الله لطیفی گفته زعفران ایران پس از قاچاق، با برند افغان به سایر کشورها از جمله هند صادر می‌شود.

به گفته وی، یکی از دلایل قاچاق زعفران ایران به افغانستان این است که استان‌های تولیدکننده زعفران در ایران، در نزدیکی افغانستان قرار دارند.

طبق توضیحات روح‌الله لطیفی، خروج زعفران از ایران از طریق شهروندان ایران و افغانستان که «نسبت قومی و فامیلی دارند راحت‌تر انجام می شود.»

او همچنین گفت صادرات زعفران از افغانستان به هند با تعرفه صفر درصد است، اما اگر از ایران به هند ارسال شود، برای تاجران ایرانی تعرفه ۳۸ درصد است.

مسئولان اقتصادی در ایران بارها مدعی شده‌اند که زعفران ایران به افغانستان قاچاق می‌شود و از آنجا بسته‌بندی و به نام این کشور صادر می‌شود.

غلام‌رضا میری، معاون شورای ملی زعفران ایران در ماه ثور ۱۴۰۳ گفت هر ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از این کشور خارج می‌شود. به گفته وی، افغانستان ۶۷ تن زعفران را به نام زعفران افغانستان در بازارهای جهانی می‌فروشد.

علی مبارکی، مدیر جهاد کشاورزی نیشابور دو روز پیش گفت افغانستان رقیب اصلی زعفران ایران شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا