افغانستان

 وزارت داخله: از برگزاری هر نوع تجمعات جلوگیری می‌شود.

با آغاز مرحله تازه‌ی محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، وزارت داخله اعلام کرد که از هر نوع تجمعات در سراسر کشور به خصوص کابل جلوگیری می‌کند.

مروه امنیی، معاون سخنگوی وزارت امور داخله، روز یک‌شنبه، ۱۸ جوزا، گفت که پولیس به عنوان نهاد اجراکننده قانون، طبق فیصله کمیته اضطرار مبارزه با ویروس کرونا، «قرنطین» را برای سه ماه دیگر نیز تطبیق می‌کند.

خانم امینی افزود که پولیس تمام تجمعات در مکاتب، مدارس، تفریح‌گاه و دانشگاه‌ها را متوقف کرده است.

معاون سخنگوی وزارت امور داخله تأکید می‌کند که پولیس در اجرای طرح تازه جدی است.

او از مردم خواست که پولیس را در امر تطبیق طرح تازه کمیته اضطرار مبارزه با ویروس کرونا همکاری کنند.

مروه امینی هشدار داد که پولیس با متخلفان این طرح به صورت جدی برخورد خواهد کرد.

حکومت روز گذشته با همه‌گانی کردن طرحی برای تنظیم کسب‌وکار اعلام کرد که «مرحله اوج فلاکت ویروس کرونا» آغاز شده است. طرح تازه حکومت که از سوی وزارت صحت عامه تهیه شده است، روز یک‌شنبه اجرایی شد.

در مرحله اول اجرای این طرح که برای سه ماه در نظر گرفته شده است، تجمع بیش از ۱۰ نفر ممنوع شده است.

مطابق این طرح پوشیدن ماسک در اماکن عمومی، رعایت دو متری فاصله، جلوگیری از خارج شدن بزرگ‌سالان از خانه، ضد عفونی کردن محیط‌های کاری و فراهم ساختن وسایل بهداشتی از طرف ادارات و نهادهای خدماتی و تولیدی برای کارمندان و کارگران و رعایت شیفت‌های کاری در ادارات دولتی، الزامی شده است.

بر اساس این طرح، مدارس دینی، مکاتب و مراکز تحصیلی دولتی و خصوصی تا سه ماه آینده به صورت حضوری فعال نخواهند شد و می‌توانند فعالیت‌شان را به صورت آنلاین و غیرحضوری ادامه دهند.

هتل‌های عروسی، سالون‌های ورزشی و پارک‌های تفریحی تا سه ماه آینده طبق این طرح بسته می‌مانند و برگزاری مراسم فاتحه و سایر مراسم‌ و گردهم‌آیی‌های فرهنگی و اجتماعی ممنوع شده است.

در این طرح آمده است که رستورانت‌ها و کافه‌ها تنها اجازه دارند که برای انتقال غذا به مشتریان فعالیت کنند.

هم‌چنان تردد ملی‌بس و مینی‌بس‌ها متوقف و فعالیت وسایط نقلیه‌ای که بیش از چهار نفر سواری داشته باشند، ممنوع شده است.

مسوولیت تطبیق و نظارت از این طرح را کمیته عالی نظارت بر عهده دارد که متشکل از رهبری وزارت صحت عامه، وزارت امور داخله، وزارت کار و امور اجتماعی، اداره مستقل ارگان‌های محلی، سکتور خصوصی و رهبری ولایت کابل است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا