شاهد

چه اشخاصی در ابتدا واکسن کووید۱۹ می‌شوند؟

احتمالاً شهروندان کشوری که اولین واکسین موثر کووید۱۹ در آن تهیه ‌شود، اخذ کنندگان واکسین خواهند بود.

ده‌ها واکسین مختلف در مراحل مختلف آزمایشی در سراسر جهان از جمله در بریتانیا، چین و ایالات متحده قرار دارند.

داکتر انتونی فوچی، رییس انستیتوت مطالعات امراض ساری ایالات متحده در هفتهٔ جاری گفت که او با احتیاط بسیار خوشبین است که تا پایان سال روان یا اوایل سال ۲۰۲۱ یک واکسین بیماری کووید۱۹ در دسترس قرار خواهد گرفت.

چندین کشور ثروتمند قبلاً میلیون ها دوز از این واکسین های آزمایشی را فرمایش داده اند.

در تازه ترین مورد، ایالات متحده و بریتانیا برای دستیابی به واکسین آزمایشی کووید۱۹ شرکت استرازینیکا،‌ سرمایه‌گذاری کرده اند.

برعلاوه، ایالات متحده به شرکت‌های دیگر که بالای تهیه واکسین کووید۱۹ کار می‌کنند، نیز پول پرداخته است. قرار است امریکا ذخیره کردن واکسین را در خزان سال جاری آغاز کند.

در همین حال مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که ۲.۷ میلیارد دالر را از بودجه اضطراری این اتحادیه برای خریداری واکسین کروناویروس هزینه خواهند کرد.

گروه های مختلف از جمله اتحاد جهانی برای واکسین و معافیت ( GAVI) نیز برای خرید این واکسین برای کشورهای فقیر تلاش می کنند. شرکت استرازینیکا موافقت کرده است که جواز تولید یک میلیارد واکسین را به انستیتیوت سیرم هند بدهد.

سازمان جهانی صحت در حال تهیه معیارات برای توزیع عادلانهٔ واکسین کووید۱۹ می‌باشد.

بریتانیا نیز در توافق مشترک با ایالات متحده ماه گذشته گفت که با سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی کار می‌کنند تا از عرضه “گسترده، عادلانه و بدون منفعت” واکسین در جریان همه گیری اطمینان حاصل گردد.

نحوه توزیع واکسین در هر کشور متفاوت خواهد بود. هفته گذشته ، مقامات امریکایی اعلام کردند که برای گروه هایی که زیادتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس قرار دارند اولویت داده خواهد شد.

حکومت‌ها، شرکت‌های دواسازی و پژوهشگران درسرتاسر جهان روی تقریباً ۱۰۰ برنامه مصروف کار اند تا به واکسین کووید۱۹ دست یابند.

با وجود این همه متخصصین می‌گویند که دست‌یابی به واکسین مصوون و موثر که بتواند از این بیماری جلوگیری کند، ۱۲ تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا