افغانستان

طالبان گزارش اخیر یوناما را رد، اما مواردی «انتقام‌جویی شخصی» را تأیید کردند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان یافته‌های گزارش هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در مورد کشتار و شکنجه‌ی مقام‌ها و نظامیان پیشین توسط نیروهای این گروه را رد، اما مواردی از «انتقام‌جویی شخصی» از نظامیان پیشین را تأیید کرده است.

آقای مجاهد در پستی که عصر امروز (سه‌شنبه، ۳۱ اسد) در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده، گفته است که عفو عمومی این گروه «به‌طور عمومی» عملی شده است.

او افزوده «البته بعضی موارد و انتقام‌های شخصی و نامعلوم بوده» است.

سخن‌گوی طالبان در این پست، گزارش یوناما درباره‌ی ۸۰۰ مورد قتل، بازداشت و شکنجه‌ی نظامیان و مقام‌های حکومت پیشین را رد کرده و گفته است که این گزارش «صحت ندارد».

یوناما امروز با نشر گزارشی گفت که از ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ میلادی الی ۳۰ ماه جون سال جاری میلادی، دست‌کم ۸۰۰ مورد قتل فراقضایی، بازداشت خودسرانه، شکنجه و ناپدید‌شدن اجباری مقام‌ها و نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان را مستند کرده است.

در این گزارش آمده است که برای عاملان قتل، بازداشت خودسرانه و شکنجه‌ی نظامیان و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان از سوی طالبان «فضای معافیت از مجازات» فراهم شده است.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان عفو عمومی اعلام کردند، اما در بیش از دو سال گذشته، این گروه بارها متهم به «کشتار انتقام‌جویانه»ی نظامیان و کارمندان حکومت پیشین و مخالفان سیاسی خود شده است.

در عین‌ حال، این گروه همواره گزارش‌ها در مورد کشتار، بازداشت خودسرانه و شکنجه‌ی نظامیان و کارمندان حکومت پیشین را رد کرده‌ و این اولین‌بار است که مواردی از «انتقام‌جویی شخصی» را تأیید می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا