افغانستان

عبدالرشید دوستم: احمدشاه مسعود و عبدالعلی مزاری طرفدار نظام فدرالی بودند.

عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی، در واکنش به اعلام موجودیت «مجمع فدرال‌خواهان افغانستان» گفت احمدشاه مسعود و عبدالعلی مزاری طرفدار نظام فدرالی بودند.

او گفت پایان دادن به کشمکش‌ها و مشکلات افغانستان با برقراری نظام غیرمتمرکز امکان‌پذیر است.

رهبر حزب جنبش ملی افغانستان روز یکشنبه (١۵ دلو) با حمایت از تشکیل «مجمع فدرال‌خواهان افغانستان» گفت فدرالیسم در افغانستان طوری تبلیغ شده که از آن به معنای «تجزیه‌طلبی» تفسیر می‌شود.

عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی در دهه شصت و هفتاد خورشیدی حمایت خود از نظام فدرالی را به صورت رسمی اعلام کرد، ولی احمدشاه مسعود، وزیر دفاع حکومت مجاهدین، دست‌کم در اظهارنظرهای علنی خود از چنین نظامی حمایت نکرد.

عبدالرشید دوستم مشخص نکرده که احمدشاه مسعود در کجا و در چه موردی درباره حمایت خودش از نظام فدرالی سخن گفته بوده است.

«مجمع فدرال‌خواهان افغانستان» روز شنبه، چهاردهم دلو، با مشارکت شماری از سیاست‌مداران و نمایندگان پیشین پارلمان افغانستان اعلام موجودیت کرد.

این اقدام در میان چهره‌های سیاسی و احزاب سیاسی واکنش‌های گوناگونی برانگیخته است. تاکنون بیشتر رهبران حکومت پیشین مخالف طالبان از تاسیس مجمع فدرال‌خواهان افغانستان استقبال کرده‌اند.

طالبان پیش از این با نظام فدرالی مخالف کرده و آن را زمینه‌ساز تجزیه افغانستان دانسته است. شماری دیگر از رهبران سیاسی از جمله حامد کرزی و اشرف غنی، رئیسان جمهور پیشین و حزب اسلامی با این نوع نظام مخالفت کرده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا