معلومات

سازمان صحی جهان: در ماه گذشته ۳۸۳ تن در پی بیماری تنفسی در افغانستان جان باخته‌اند

سازمان صحی جهان در گزارشی از افزایش بیماری‌ عفونت حاد تنفسی در دو هفته‌ پسین ماه جنوری سال جاری در افغانستان خبر داده است.

در گزارش سازمان صحی جهان که روز یک‌شنبه، ۱۵ دلو منتشر شد، آمده که در این مدت نزدیک به ۸۴ هزار مورد بیماری حاد تنفسی در افغانستان به ثبت رسیده است.

بربنیاد آمارهای این سازمان، از اول جنوری تا ۲۷ این ماه ۱۶۰ هزار و ۷۵۶ مورد بیماری عفونت حاد تنفسی در افغانستان ثبت شده است که از این میان ۳۸۳ تن در اثر این بیماری در ۳۴ ولایت کشور جان باخته‌اند.

سازمان صحی جهان تصریح کرده که حد اوسط آمار ثبت‌شده فعلی این بیماری نسبت به زمان مشابه در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بیشتر است.

 

به گفته این سازمان، ۶۲.۹ درصد مبتلایان این بیماری کودکان زیر پنج سال و در مجموع ۴۹.۳ درصد مبتلایان زنان و دختران هستند.

 

براساس آمار سازمان صحی جهانی، شمار موارد بیماری حاد تنفسی در سال ۲۰۲۳ در افغانستان به بیش از یک میلیون و ۳۸۴ تن می‌رسید که ۶۱.۵ درصد آنان را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند.

 

افزون بر این، در این سال دو هزار و ۷۹۸ تن در سراسر افغانستان در نتیجه ابتلا به بیمارهای‌ حاد تنفسی جان باخته‌اند.

 

گفتنی است که سازمان صحی جهان چند روز پیش نیز اعلام کرده بود که در حال حاضر ۹.۵ میلیون افغان در مناطقی زند‌ه‌گی می‌کنند که به خدمات صحی دسترسی ندارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا