افغانستان

حکومت برای تصمیم‌گیری در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان لویه جرگه مشورتی برگزار می‌کند.

محمداشرف غنی، رییس جمهوری در بیانیه عیدی‌اش اعلام کرد، برای تصمیم‌گیری در مورد رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان که موارد حق‌العبدی را مرتکب شده‌اند، لویه جرگه مشورتی برگزار می‌کند.

رییس جمهور غنی روز «جمعه، ۱۰ اسد» در یک نشست خبری در ارگ افزود که وی بر اساس قانون اساسی و قانون جزا صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را ندارد و به همین دلیل، در نظر دارد که برای مراجعه به تصمیم مردم، لویه جرگه مشورتی تشکیل دهد.

وی افزود که این لویه جرگه به زودی برگزار خواهد شد و از اعضای پارلمان نیز خواست که برای انجام این کار از رخصتی‌ تابستانی‌شان برگردند. گفتنی است که رخصتی تابستانی اعضای پارلمان از یکم اسد آغاز شده و تا پانزدهم سنبله ادامه می‌یابد.

آقای غنی هم‌چنان تصریح کرد که دلیل برگزاری این لویه جرگه، برداشتن موانع فرا راه روند صلح و آغاز مذاکرات مستقیم است.

رییس جمهور غنی در ادامه افزود که رها نشدن ۴۰۰ زندانی طالبان به معنای جواب منفی در مورد رهایی کامل زندانیان طالبان نبوده، بل‌که وی می‌خواهد که در این مورد با مردم مشورت کند.
افزون بر این، رییس جمهور غنی دستور رهایی ۵۰۰ زندانی دیگر گروه طالبان را نیز صادر کرد. وی افزود که این زندانیان برای استقبال از تصمیم طالبان مبنی بر اعلام آتش‌بس در جریان عید قربان و تسریع روند صلح آزاد می‌شوند و شامل فهرست پنج هزار نفری گروه طالبان نیستند.

آقای غنی گفت که در رهایی ۵۰۰ زندانی طالبان ترکیب همه ولایت‌ها و ملیت‌ها در نظر گرفته شده که در چهارم عید عملی خواهد شد.
رییس جمهور غنی هم‌چنان گفت که حکومت این افراد را در بدل رهایی اسیران نیروهای امنیتی از سوی گروه طالبان، آزاد خواهد کرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا