افغانستان

رییس مجلس ایران: داعش به‌دنبال ناامنی در کشورهای همسایه‌ افغانستان است

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس ایران در دیدار با رستم امام علی، رییس مجلس تاجیکستان گفته است که داعش به‌دنبال ناامنی در کشورهای همسایه‌ افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، قالیباف «ریشه‌ وقوع» انفجارهای اخیر کرمان را نتیجه‌ فعالیت داعش در افغانستان دانسته است.

روز چهارشنبه هفته‌ گذشته، دو انفجار در فاصله‌ بیست دقیقه از هم در منطقه‌ موسوم به «گلزار شهدا» در ولایت کرمان، در مراسم سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق شاخه‌ قدس سپاه پاسداران ایران به‌وقوع پیوست.

به گزارش رسانه‌های ایران، در این دو انفجار دست‌کم ۹۰ نفر کشته شده و ده‎‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. گروه داعش با نشر اعلامیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

رییس مجلس ایران در دیدار با همتای تاجیکستانی خود بر همکاری در مقابله با تروریسم تأکید کرده است.

او گفته است: «در شرایط کنونی قطعا نیازمند همکاری‌های گسترده برای مقابله با تروریسم و قاچاق اسلحه و مواد مخدر در افغانستان هستیم.»

قالیباف در این دیدار بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان نیز تأکید کرده است.

 

او گفته است: «حکومت فعلی افغانستان باید به این باور برسد که بدون مشارکت همه‌ی گروه‌ها، قبایل و جریانات سیاسی این کشور نمی‌توانند یک دولت پایدار را شکل دهند؛ این مهم‌ترین موضوعی است که کشورهای منطقه، به‌ویژه کشورهای همسایه‌ی افغانستان باید به آن توجه داشته باشند.»

 

مقام‌های ایرانی پیش از این هم بارها بر تشکیل دولت فراگیر تأکید کرده‌اند؛ طالبان اما این موضوع را دخالت در امور داخلی افغانستان می‌دانند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا