افغانستان

امریکا: همسایه‌گان افغانستان به تعهدات خود در مورد رفتار با پناه‌جویان پایبند باشند

هم‌زمان با نزدیک شدن پایان مهلت دولت پاکستان مبنی بر خروج اجباری پناهی‌جویان افغان از این کشور، وزارت امور خارجه امریکا می‌گوید که این کشور هسایه‌گان افغانستان از جمله پاکستان را تشویق می‌کند تا به افغان‌های که به‌دنبال حمایت هستند اجازه پناهنده‌گی بدهد.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه امریکا روز پنج‌شنبه، ۲۷ میزان، در بیانیه‌ای از کشورهای همسایه‌ای افغانستان به‌ویژه پاکستان خواست تا به تعهدات خود در مورد رفتار با پناه‌جویان پایبند باشند.

در این بیانیه آمده است: «ما قویاً همسایه‌گان افغانستان از جمله پاکستان را تشویق می‌کنیم تا به افغان‌های که به‌دنبال حمایت بین‌المللی هستند اجازه پناهنده‌گی بدهند و با سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی برای ارایه کمک‌های بشردوستانه هماهنگی کنند.»

دست‌کم ۲۰ هزار افغان پس از تسلط  دوباره طالبان بر افغانستان، در سال ۲۰۲۱ به‌دلیل تهدیدات امنیتی به پاکستان فرار کرده‌اند.

آنان از بیش از دو سال به‌ این‌سو در انتظار رسیده‌گی به درخواست‌های‌شان برای دریافت ویزای مهاجرت ویژه امریکا یا اسکان مجدد در این کشور به‌عنوان پناهنده هستند.

پاکستان به همه پناه‌جویان، از جمله صدها هزار افغان، مهلت اول نوامبر تعیین کرده است تا این کشور را ترک کنند.

براساس اطلاعات، ۱.۷۳ میلیون افغان در پاکستان هیچ سند قانونی ندارند.

به گفته مقام‌های پاکستانی حدود ۴.۴ میلیون افغان در این کشور زنده‌گی می‌کنند.

اسلام‌آباد ادعا می‌کند که ده‌ها پناه‌جوی افغان در حملات انتحاری علیه نظامیان این کشور دست داشته‌اند.

روابط بین پاکستان و طالبان عمدتاً به‌دلیل اتهامات مبنی بر این‌که جنگ‌جویان تحریک طالبان پاکستانی از خاک افغانستان فعالیت می‌کنند، طی دو سال گذشته وخیم‌تر شده است.

این در حالی است که پیشتر گروهی از مقام‌های پیشین امریکا و سازمان‌های اسکان مجدد نیز از پاکستان خواستند تا هزاران متقاضی افغان برای ویزای ویژه امریکا را از اخراج به افغانستان معاف کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا