افغانستان

ایران بیش از یک هزار زندانی افغان را به حکومت طالبان تحویل داد.

مقام‌های وزارت عدلیه ایران می‌گویند که آنان در جریان یک سال گذشته یک هزار و ۱۳۶ زندانی افغان را برای سپری کردن دوره محکومیت‌شان به طالبان تحویل داده‌اند.

بربنیاد گزارش خبرگزاری ایسنا، عسکر جلالیان، وزیر عدلیه ایران این اظهارات را روز سه‌شنبه، ۸ حوت در دیدار با دیپلمات‌های طالبان در تهران مطرح کرده است.

به گفته او، ایران از سال ۱۳۹۲ تا کنون سه هزار و ۱۵ زندانی افغان را در مرزهای مشترک به مقام‌های افغانستان تحویل داده است.

جلالیان افزوده است: «موافقت‌نامه‌های انتقال محکومین، استرداد مجرمین و معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفری میان دو کشور منعقد شده که نمونه بارزی از اهتمام و تلاش برای توسعه روابط حقوقی و قضایی میان ایران و افغانستان است.»

فضل محمد حقانی، سفیر طالبان در تهران نیز در این دیدار از همکاری وزارت عدلیه ایران برای اجرای موافقت‌نامه‌ انتقال محکومان و انتقال زندانیان افغان به کشور قدردانی کرده است.

تا کنون به‌گونه دقیق روشن نیست که چه تعداد از شهروندان افغانستان در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند، اما بربنیاد برخی از گزارش‌ها صدها افغان در زندان‌های آن کشور در بند هستند و شماری از آنان به اعدام محکوم شده‌اند.

چندی پیش سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد که پس از تسلط دوباره طالبان، روند اعدام زندانیان افغان در آن کشور بیش‌تر شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا