افغانستان

نخست وزیر قطر پس از برگشت از افغانستان، با وزیر خارجه امریکا در مورد افغانستان صحبت کرد.

وزارت خارجۀ قطر می‌گوید که صدر اعظم و وزیر خارجۀ این کشور با وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در یک تماس تلیفونی برعلاوۀ سایر مسایل در مورد وضعیت جاری در افغانستان گفتگو کردند.

وزارت خارجه قطر روز شنبه ۱۳ می (۲۳ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که محمد بن عبدالرحمان آل ثانی و انتونی بلینکن علاوه بر روابط دوجانبه، درباره تحولات اخیر در افغانستان و خشونت‌های اخیر در فلسطین گفتگو کردند.

در این اعلامیه آمده است: “در این گفتگوهای تلیفونی، دو طرف از برقراری آتش‌بس میان فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها استقبال کردند. صدر اعظم و وزیر خارجه از حمایت ایالات متحده امریکا از تلاش‌های منطقه‌ای که منجر به برقراری این آتش‌بس شد، تشکر کرده است”.

این در حالی است که هیاتی به رهبری عبدالرحمان آل ثانی روز جمعه ۱۲ می (۲۲ ثور) با هیاتی از طالبان به رهبری ملا محمد حسن آخند، سرپرست ریاست‌الوزرای حکومت این گروه در قندهار گفتگو کرد.

هنوز از جزییات این گفتگو خبری به دسترس همگان قرار نگرفته است، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، روز جمعه در تویترش نوشت که محمد بن عبدالرحمان آل ثانی و عبدالله الخلیفی، رییس استخبارات قطر، پس از چاشت جمعه با محمد حسن اخند و هیات همراه‌اش در مورد همکاری‌های بیشتر آن کشور با افغانستان صحبت کرد.

مجاهد گفته است که محمد حسن آخند ضمن قدردانی از همکاری‌های قطر در گذشته، خواهان همکاری‌های بیشتر این کشور ”با مردم افغانستان” شد.

قطر از معدود کشور‌های جهان است که از چند سال به این سو میزبان دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت آن کشور، بوده و روابط نزدیک با طالبان دارد.

این کشور در فراهم سازی زمینهٔ مذاکرات امریکا – طالبان و سرانجام امضای توافقنامۀ دو طرف در دوحه و کمک در عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان، میزبانی از تخلیه شدگان و نیز همکاری برای فعال سازی مجدد میدان هوایی کابل، نقش بارزی بازی کرده است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه اگست ۲۰۲۱، اکثر کشورهای غربی سفارت‌های خود را از کابل به دوحه انتقال دادند و از آنجا اوضاع افغانستان را زیر نظر دارند.

از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان نزدیک به ۲۱ ماه می‌گذرد، اما تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. با آنهم، حکومت طالبان دپلومات‌های خود را به قطر، روسیه، چین و چندین کشور دیگر فرستاده و به همین گونه، روسیه، چین، ترکیه، پاکستان، ایران، هند و چندین کشور آسیای مرکزی سفارت‌های شان را در کابل فعال کرده اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا