افغانستان

سالانه صدها تن در افغانستان قربانی انفجار ماین می‌شوند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به مناسبت روز جهانی آگاهی‌دهی در مورد خطرات ماین گفته است که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴۵۰ رویداد مرتبط با مواد انفجاری و مهمات در افغانستان به ثبت رسیده است که ۹۹۵ کشته یا زخمی در پی داشته است.

چهارم اپریل مصادف با روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین و مواد انفجاری است. ماین‌ها و مواد منفجرناشده باقی مانده از جنگ دهه‌هاست که از میان افغان‌ها قربانی می‌گیرد.

کمیته صلیب سرخ در توییتی گفته است که ۹۷ درصد تلفات ماین‌ها و مواد انفجاری در سال گذشته در افغانستان غیرنظامیان بوده اند و ۵۶ درصد آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد «اوچا» در افغانستان به این مناسبت اعلام کرده است که از سال ۱۹۸۹ به این طرف ۵۷ هزار غیرنظامی به اثر ماین‌های زمینی و مواد منفجره باقی مانده از جنگ در افغانستان کشته یا زخمی شده اند.

اوچا افزوده است که سازمان‌های ماین‌پاکی همکار پروژه «ماین‌اکشن»  در سه دهه اخیر بیش از ۱۹ میلیون ماین، مواد منفجره و مهمات باقی مانده از جنگ را پاکسازی نموده اند.

اوچا هشدار داده است که بیش از ۴۱۵۰ ماین و مواد انفجاری تشخیص شده دیگر وجود دارد که تهدیدی مرگباری برای مردم و خصوصاً اطفال می‌باشد.

افغانستان یکی از کشورهای شدیداً آلوده با ماین و مواد انفجاری است که همه ساله از میان مردم قربانی می‌گیرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا