افغانستان

معین امور جوانان حکومت طالبان: یک و نیم میلیون جوان دانش‌آموخته بی‌کار اند

معین امور جوانان وزارت اطلاعات‌وفرهنگ حکومت طالبان، در مراسم گشایش مرکز توسعه‌ی مهارت‌های جوانان در دفتر «اکتید» در شهر شبرغان، مرکز جوزجان، می‌گوید که کشور نسبت به هر زمان دیگری، به کادرهای مسلکی نیاز دارد.

محمدیونس راشد، معین امور جوانان وزارت اطلاعات‌وفرهنگ حکومت طالبان، در این مراسم می‌گوید که مطابق آمار وزارت کار و امور اجتماعی، هم‌اکنون نزدیک به سه میلیون جوان دانش‌آموخته در کشور وجود دارد که از این میان، ۱.۵ میلیون جوان دانش‌آموخته بی‌کار اند.

به گفته‌ وی، سالانه ۱۰ هزار بست در کشور خالی می‌شود و این بست‌ها پاسخ‌گوی نیازمندی‌ها نیست. او می‌‌افزاید که امارت اسلامی از هر فرصتی برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان استفاده می‌کند.

محمدیونس راشد، تأکید می‌‌کند: «هم‌اکنون نظر به معلومات وزارت کار و امور اجتماعی، سه میلیون جوان تحصیل‌کرده داریم که تقریباً نیمی از این جوانان بی‌کار اند. سالانه ۱۰ هزار بست خالی داریم که بر اساس تقاعد خالی می‌شود و حالا یک هزار بست به مقایسه‌ی سه میلیون بسیار تفاوت زیاد دارد.»

مسئولان محلی جوزجان و نمایندگان مؤسسه‌های خیریه در این ولایت، در این مراسم از جوانان می‌خواهند که علوم عصری را فرا بگیرند و زمینه را برای پیش‌رفت کشور با دانش مهیا کنند.

گل‌حیدر شفق، والی جوزجان، می‌گوید که کشور به جوانان دانش‌آموخته و مسلکی نیاز دارد و باید جوانان با فراگیری علوم عصری، میزان نیازمندی به متخصصان بیرونی را کاهش بدهند.

او می‌افزاید: «ما به جوانان تحصیل‌کرده نیاز داریم تا میزان نیازمندی به خارج از کشور را در بخش‌های مختلف کاهش بدهیم و داکتر و ماستر از خود ما باشد.»

امان‌الله امین، مسئول ولایتی دفتر «اکتید» در جوزجان، می‌گوید که سه میلیون دالر در ۱۸ مرکز توسعه‌ی مهارت‌های جوانان در بخش آموزش تجارت آنلاین، کمپیوتر و زبان انگلیسی در ولایت‌های سمنگان، بلخ، جوزجان و فاریاب به مصرف می‌رسد و از آن ۲۷ هزار جوان در سه سال آینده مستفید می‌شوند.

او می‌افزاید: «در هم‌آهنگی با معینیت جوانان وزارت اطلاعات‌وفرهنگ، این آموزش‌ها را راه‌اندازی می‌کنیم تا جوانان را در بخش کمپیوتر و انگلیسی و تجارت آنلاین آماده کنیم.»

از سویی هم، شماری از جوانان که مهارت‌های کمپیوتر را به گونه‌ی رایگان فرا گرفته اند، از دیگر نهادها و مؤسسه‌ها می‌خواهند که به جوانان بی‌بضاعت و کودکان روی جاده زمینه‌ی آموزش رایگان را فراهم کنند.

به گفته‌ی آنان، به دلیل فقر روزافزون و چالش‌های اقتصادی، شمار زیادی از جوانان و کودکان از ادامه‌ی آموزش باز مانده اند و توانایی پرداخت فیس در آموزش‌گاه‌ها را ندارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا