افغانستان

دبیر کل ناتو در گفت‌وگو با غنی: ناتو به حمایت از نیروهای افغان در مبارزه با تروریزم متعهد است

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان اتلانیک شمالی یا ناتو با محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور پس از برگزاری نشست دو روزه وزیران دفاع این سازمان از طریق تلفن گفت‌وگو کرده است.

دبیر کل ناتو روز جمعه، یکم حوت در توییتی نوشت که این سازمان به مأموریت حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در امر مبارزه با تروریسم متعهد است.

ینس استولتنبرگ تأکید کرده است که طرف‌ها باید برای تقویت روند صلح تلاش‌های‌شان را گسترش بدهند تا به راه حل پایدار دست یابند.

نشست وزیران دفاع ناتو به روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (۲۹ و ۳۰ دلو) به صورت آنلاین برگزار شد. هرچند در این نشست درباره ادامه حضور آینده ناتو در افغانستان تصمیم گرفته نشد، اما ناتو بار دیگر تعهد کرد که به تجهیز، تمویل و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهد.

دبیر کل ناتو گفته است که هنوز هم فرصت رسیدن به یک توافق سیاسی جامع و پایدار وجود دارد و دو طرف باید از این فرصت استفاده کنند. او بر لزوم اجرای تعهد طالبان به کاهش خشونت‌ها و خروج مبتنی بر شرایط نیروهای خارجی تأکید کرده است.

ارگ ریاست جمهوری از تعهد ناتو برای تجهیز، تمویل و آموزش نیروهای امنیتی استقبال کرده است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز در اعلامیه‌ای گفته است که از تصمیم اخیر وزیران دفاع ناتو در حمایت قاطع از روند صلح، مذاکرات بین‌الافغانی، تأکید بر یافتن راه حل سیاسی برای بحران در کشور، پایان بخشیدن به خشونت‌ها، برگشت به میز مذاکره و ادامه‌ حمایت از نیروهای دفاعی-امنیتی افغانستان استقبال می‌کند.

او افزوده است که شورای عالی مصالحه‌ی ملی در حالی‌که راه حل مشکل فعلی کشور را مذاکره، گفت‌و‌گو و دست‌یافتن به یک توافق سیاسی جامع و قابل قبول برای همه می‌داند، از روی‌کرد مبتنی بر شرایط و اوضاع سازمان ناتو در مورد حضور قوای این سازمان در افغانستان حمایت می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا