افغانستان

وزارت خارجه: اظهارات کابلوف با منافع مشترک افغانستان و روسیه سازگاری ندارد

 وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفته است که برخی از این اظهارات «متناقض و غیرقابل توجیه» است و با منافع مشترک روسیه و افغانستان سازگاری ندارد.

در اعلامیه وزارت خارجه که روز جمعه، یکم حوت نشر شد، آمده است: «بزرگنمایی غیرقابل ‌توجیه «یک گروه ممنوعه در روسیه» در واقع با خواست روسیه برای مبارزه با تهدید تندروی و تروریسم در منطقه و دست‌یابی به صلح پایدار و مبتنی بر خواست مردم افغانستان در تناقض آشکار قرار داشته و در نتیجه با منافع مشترک روسیه و افغانستان سازگاری ندارد.»

ضمیر کابلوف،‌ نماینده‌ ویژه‌ ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان پیش‌تر طرح ایجاد دولت انتقالی – ائتلافی را به عنوان مدل ساده برای پایان دادن به جنگ‌های افغانستان پیشنهاد کرده بود. او این اظهارات را در گفت‌وگو با اسپوتنیک مطرح کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه در این باره آمده است که تجویز نسخه «دولت انتقالی – ائتلافی» از سوی کابلوف در تضاد کامل با سخنان او در پیوند به خود ارادیت‌ افغان‌ها و واگذارکردن آینده افغانستان به خود افغان‌ها قرار دارد.

این وزارت توضیح داده است که موقف دولت افغانستان این است که مردم حق و توان آن را دارند تا با اراده آزاد ملت از طریق انتخابات در مطابقت با قانون اساسی کشور سرنوشت دولت و حکومت‌شان را تعیین کنند.

وزارت خارجه افزوده است که برخی از اظهارات ضمیر کابلوف با واقعیت‌های کنونی افغانستان هم‌خوانی ندارد و در بسیاری موارد در تناقض با اعلامیه‌های رسمی روسیه قرار دارد.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که دولت افغانستان عضو رسمی سازمان ملل متحد است و با همه کشورها از جمله روسیه روابط دیپلماتیک دارد و همه تعهداتش را به حیث یک دولت مسوول عملی می‌کند.

این وزارت تأکید کرد است که یک چنین دولت را نمی‌توان با گروهی که در پی کسب قدرت از طریق زور و قتل عام مردم خود است و با تروریسم بین‌المللی آشکارا همکاری می‌کند و فدراسیون روسیه آن را گروه تروریستی ممنوعه می‌شناسد و تحت تعزیرات شورای امنیت ملل متحد قرار دارد، در یک‌ سطح قرار داد.

وزارت خارجه هم‌چنان گفته است که برخلاف برخلاف ادعاهای کابلوف،‌ دولت افغانستان هیچ‌گاهی در انجام مذاکرات تعلل و تأخیر نکرده است، بلکه این طالبان بودند که میز مذاکره را ترک کردند.

این وزارت افزوده است که دولت با اعتماد به طالبان و جامعه جهانی بیش از شش هزار زندانی طالبان را آزاد کرد تا زمینه برای مذاکرات فراهم شود که اقدام بی‌پیشینه بود.

طبق اعلام وزارت خارجه، کابلوف گفته است که طالبان «تقریباً بی‌عیب و نقص» به توافق با امریکا پای‌بند هستند، در حالی که همه دنیا اذعان می‌کند که طالبان چهار تعهد عمده‌شان را مبنی بر (۱) قطع روابط با تروریستان، (۲) کاهش خشونت‌ها، (۳) ادامه‌ی مذاکرات معنادار و (۴) عدم‌ برگشت جنگ‌جویان آزادشده به میدان جنگ،‌‌ به صورت آشکار نقض کرده‌اند.

وزارت خارجه هم‌چنان اظهارات کابلوف در مورد کنترل سه‌چهارم خاک افغانستان توسط طالبان را نادرست خوانده و افزوده است که اجرای حملات تروریستی و کشتار مردم در ساحات مختلف به ‌معنای کنترل‌ داشتن بر این مناطق نیست.

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که کابلوف از یک‌سو طالبان را گروه «ملی» و داخلی قلمداد می‌کند و در جای دیگر می‌گوید که پاکستان طالبان را «مورد حمایت و برای‌شان پناهگاه داده است.» به گفته وزارت خارجه، این اظهارات متناقض است.

وزارت خارجه می‌گوید که دولت به همکاری سازنده و درازمدت با روسیه در جهت تحقق منافع مشترک دو کشور در امر مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، تأمین صلح و ثبات و اتصال اقتصادی منطقه‌ای متعهد است و ادامه خواهد داد.

این در حالی است که طبق گزارش‌ها قرار است مسکو میزبان یک نشست بین‌المللی درباره افغانستان در آخر ماه جاری میلادی باشد. هم‌چنان وزارت خارجه این کشور از سفر محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه کشور به مسکو در روزهای آینده خبر داده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا