افغانستان

در نشست دوحه روی کدام موضوعات بحث خواهد شد؟

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، در یک مکان مخفی در پایتخت قطر برگزار می‌شود و شرکت کنندگان آن نمایندگان کشورهای مهم کمک کننده به افغانستان خواهند بود. قرار است اشتراک کنندگان، در مورد وضعیت کنونی بشردوستانه در افغانستان که با بزرگترین بحران انسانی روبرو است گفتگو کنند. افزون بر این، محدودیت های وضع شده طالبان بالای زنان در این کشور هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

طالبان در دوران حکومت حدود یک و نیم ساله شان، محدودیت بالای زنان و دختران را افزایش داده و دختران اجازه ندارند که به صنوف بالاتر از شش، به مکتب بروند. این گروه برای زنان و دختران محدودیت ها را افزایش داده اند. زنان همچنان اجازه ندارند که در بسیاری از ادارات دولتی، سازمان های غیردولتی و حتی نهاد های سازمان ملل متحد کار کنند.

طالبان دعوت نشده اند

برخی از دیپلومات ها گفته اند که هیئت حکومت طالبان در نشست دوحه که با حضور نمایندگان ۲۵ کشور و سازمان های بین المللی برگزار می‌شود، حضور نخواهد داشت.گروهی از زنان به  روز شنبه (۲۹ اپریل ۲۰۲۳) در کابل تظاهرات کردند و با هرگونه به رسمیت شناختن حکومت طالبان توسط جامعه جهانی مخالفت شان را اعلام نمودند. سازمان ملل و کشور های غربی گفته اند که موضوع به رسمیت شناختن طالبان در نشست دوحه مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

وادینت پتیل، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفت: «هر گونه موضوع به رسمیت شناختن رسمی طالبان به طور کامل از میز [در این نشست] خارج شده است.»

سازمان ملل متحد عدم اشتراک رهبران طالبان در این نشست را تایید کرده است، اما گوتریش در مورد محل برگزاری نشست در دوحه و شرکت کنندگان در این نشست چیزی نگفته است.

انتخاب وحشتناک”

پس از آنکه گروه طالبان در ماه اپریل دستور داد که زنان نباید در نهاد های سازمان ملل در سراسر افغانستان کار کنند، این سازمان اعلام کرد که در حال ارزیابی ماموریت آینده خود در افغانستان است. سازمان ملل متحد گفته است که در رابطه با ادامه برنامه بزرگ کمک رسانی خود در افغانستان با یک “انتخاب وحشتناک” روبروست.

دیپلومات های کشور های غربی گفته اند که گوتریش اطلاعات خود را در این مورد، روزانه به اشتراک خواهد گذاشت.

سازمان ملل متحد اخیرا اعلام کرده است که اگر طالبان از این تصمیم شان صرف نظر نکنند، ممکن است این سازمان افغانستان را ترک کند. حکومت طالبان درخواست سازمان ملل متحد را رد کرده و در مورد استخدام زنان در موسسات گفته است که “این مشکل اجتماعی و خانوادگی افغانستان است.”

پس از این ممنوعیت طالبان، به نظر می‌رسد روابط بین سازمان ملل متحد و حکومت طالبان بدتر شده است. ریچارد گوان، کارشناس سازمان ملل متحد برای گروه مستقل بین المللی بحران، می‌گوید که “سازمان ملل در ارتباطات اش با افغانستان گرفتار یک دام شده است.”

این در حالی است که اکثریت جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان به کمک های خارجی وابسته اند.

اختلاف بین اعضای شورای امنیت

این کارشناس بین المللی از سازمان ملل متحد می‌خواهد که حضور خود را در افغانستان حفظ کند. گوان در این رابطه افزود: «در مورد افغانستان اختلافات زیادی بین اعضای شورای امنیت وجود دارد، اما همه آنها از جمله چین و روسیه موافق اند که سازمان ملل در کابل حضور داشته باشد.»

ستیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه گفت، هدف از این نشست یافتن راه حل مشترک پایدار برای افغانستان است. او همچنین تاکید کرد که “به رسمیت شناختن رسمی طالبان موضوعی این نشست نیست.”

nk,aj (afp)

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا