افغانستان

دیدبان حقوق بشر: ممنوعیت بازید زنان از بند امیر بی‌احترامی کامل به زنان افغانستان است

به دنبال ممنوعیت بازدید زنان از بند امیر در ولایت بامیان، دیدبان حقوق بشر دستور جدید طالبان را بی‌احترامی به زنان افغانستان خوانده است.

محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان روز «شنبه ۴ سنبله» در سفرش به بامیان اعلام کرد که پس از این، به زنان اجازۀ بازدید از پارک ملی بندامیر داده نمی‌شود.

او با بیان اینکه “سیاحت نه فرض است و نه واجب” گفت که دلیل این اقدام، نافرمانی زنان از “دستور حفظ حجاب” طی دو سال گذشته است.

حنفی از مسوولان امر به معروف و نهی از منکر و همچنان نهادهای امنیتی طالبان در بامیان خواست که دستور “ممنوعیت حضور زنان در بند امیر” را عملی کنند.

اما او تاکید کرد که این محدودیت تا ایجاد “دستورالعمل و اصول مشخص” از سوی حکومت طالبان ادامه خواهد داشت.

در واکنش به این اقدام حکومت طالبان، فرشته عباسی، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر در شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: “این یک بی‌احترامی کامل به زنان افغانستان است. خیلی بد و ناخوشایند.”

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان نیز بر این تصمیم طالبان انتفاد کرده و گفته است که حقوق زنان قابل معامله نیست.

او در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است: “لطفاً کسی توضیح بدهد که چرا این محدودیت برای بازدید زنان از بند امیر برای رعایت شریعت و فرهنگ افغانستان ضروری است.”

پیش از این طالبان رفتن زنان به پارک‌های تفریحی را نیز ممنوع اعلام کرده بود. علاوه بر این، طالبان در اگست ۲۰۲۱ پس از دست یافتن دوباره به قدرت در افغانستان، محدودیت‌های فزاینده را بر مردم به ویژه زنان این کشور اعمال کرده اند.

منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، کار در ادارات دولتی به جز چند سکتور معدود، کار در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، رفتن به حمام، ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از محدودیت‌هایی اند که طالبان بر زنان و دختران اعمال کرده اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد این گونه اقدامات طالبان را تبعیض سیستماتیک علیه زنان خوانده است. جامعه جهانی از طالبان خواسته است که اگر خواهان مشروعیت بین المللی استند، رفتار خود را در قبال زنان و دختران تغییر دهند.

ریچارد بنیت، گزارشگر این شورا برای افغانستان است که اگرچه طالبان خواهان کرسی افغانستان در سازمان ملل اند، اما این گروه به اندازه یکی دو سال پیش به از دست یافتن به این کرسی دورتر شده است.

بنیت در مصاحبه با صدای امریکا گفت که محدودیت‌های طالبان به ویژه بر زنان و دختران باعث این وضعیت شده است.

او وضعیت حقوق بشر، به ویژه نقض حقوق زنان و دختران افغان را یک مسله نهایت جدی دانست و بر لزوم توجه جامعه جهانی به رعایت حقوق بشر در افغانستان تاکید ورزید.

طالبان مدعی اند که “حقوق شرعی” زنان در افغانستان تامین است و دستور منع آموزش و آموزش زنان نیز پس از ایجاد طرزالعمل‌ها برداشته خواهد شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا