افغانستان

سرباز استرالیایی مسئول قتل سه شهروند افغانستان شناخته شد

آنتونی بسانکو، یک قاضی دادگاه مدنی در استرالیا، رابرتز اسمیت، نظامی برجسته‌ی استرالیایی را «همدست و مسئول» قتل سه شهروند افغانستانی شناخته است.

این قاضی روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته شکایت رابرتز اسمیت علیه سه روزنامه را رد کرده بود. اسمیت این روزنامه‌ها را متهم به هتک‌ حرمت علیه خود کرده بود.

بسانکو اما حکم نهایی خود را تا به امروز (دوشنبه، ۱۵ جوزا) به تعویق انداخته بود.

به گزارش رویترز، او امروز گفته است که رسانه‌ها حقیقت قابل توجهی را در گزارش‌های‌شان ثابت کرده‌اند.

بسانکو افزوده است که او دریافته که رابرتز اسمیت در قتل یک نفر در سال ۲۰۰۹، قتل علی‌جان در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۲ و قتل یک مرد در چنارتوی ارزگان در اکتبر ۲۰۱۲ شریک و مسئول بوده است.

او گفته است که روزنامه‌ها رابرتز اسمیت را متهم کردند که به یک سرباز رده‌پایین‌تر دستور داده است که یک «مرد افغان مسن‌تر» را به گلوله بسته کند.

بسانکو گفته است: «من متوجه شدم که در یک مجتمع در چنارتو… [رابرتز اسمیت] از طریق یک مترجم به (فردی که نامش فاش نشده است) دستور داد که به یک مرد افغان که در بازداشت بود تیراندازی کند.»

به‌گفته‌ی او، سربازی که در آن‌جا بود مرد افغانستانی را به قتل رسانده است.

طبق حکم بسانکو، رابرتز اسمیت در این قتل شریک و مسئول بوده است.

بسانکو افزوده است که متوجه شده که رابرتز اسمیت علیه یک سرباز استرالیایی قلدری و او را تهدید به مرگ کرده است.

این قاضی علاوه کرده است که رابرتز اسمیت در اظهارات خود صادق نبوده و بنابر دلایلی دروغ گفته است.

رابرتز اسمیت ۴۴ ساله که چندین مدال افتخار نظامی کسب کرده، به‌دلیل اقداماتش در جریان مأموریت در افغانستان از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، به‌عنوان یک قهرمان ملی شناخته می‌شود.

اما گزارش روزنامه‌های استرالیایی نشان می‌دهد که اسمیت در افغانستان از مرزهای درگیری نظامی قابل قبول فراتر رفته است و «رفتار وحشیانه با غیرنظامیان بی‌دفاع افغان» داشته است.

در این گزارش‌ها به نقل از سربازان دیگری که در افغانستان حضور داشته‌اند، آمده است که رابرتز اسمیت یک نوجوان غیرمسلح افغانستانی را به ضرب گلوله کشته است و همچنین مردی را دست بسته، از صخره پرت کرده و به نیروهایش دستور داده که او را با شلیک گلوله بکشند.

رابرتز اسمیت از روزنامه‌هایی که این چنین گزارش‌ها را نشر کرده بودند، شکایت کرده بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا