افغانستان

امیرخان متقی برای شرکت در نشست «فرمت مسکو» به روسیه رفت

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان، برای شرکت در نشست «فرمت مسکو» روز گذشته به روسیه سفر کرد.

ضیااحمد تکل، معاون سخن‌گوی وزارت امور خارجه طالبان، روز گذشته (دوشنبه، ۳ میزان) در حساب کاربری «ایکس» خود نوشته که امیرخان متقی، به دعوت روسیه برای شرکت در نشست فرمت مسکو، به این کشور رفته است.

دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، بیش‌تر از دو ماه پیش در دیدارش با متقی، از او برای شرکت در نشست فرمت مسکو دعوت کرده بود.

معاون سخن‌گوی وزارت امور خارجه، هم‌چنان نوشته که امیرخان متقی، دو روز را در مسکو سپری می‌کند و پس از آن به کازان، پایتخت تاتارستان می‌رود.

او نوشته است: «یک هیئت به سرپرستی امیرخان متقی به دعوت رسمی فدراسیون روسیه برای شرکت در نشست فرمت مسکو به این کشور رفت. هیئت افغانستان دو روز در مسکو خواهد بود و سپس به کازان، مرکز جمهوری تاتارستان می‌رود که نشست فرمت مسکو در ۲۹ سپتامبر سال جاری در آن جا برگزار می‌شود.»

روند جلسه‌های مشورتی «فرمت مسکو» در باره‌ی وضعیت افغانستان در سال ۲۰۱۷ آغاز شده است. در این نشست، مقام‌های ارشد چین، هند، پاکستان، ایران، اوزبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قزاقستان، حضور دارند.

نشست فرمت مسکو، سال گذشته بدون حضور نماینده‌ی امارت اسلامی برگزار شد؛ اما در سال ۲۰۲۱، نماینده‌ی امارت اسلامی در آن حضور داشت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا