افغانستان

سازمان بین‌المللی مهاجرت: بیش از ۵۰۰ هزار پناه‌جوی افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) می‌گوید که طی چهار ماه گذشته حدود ۵۰۰ هزار و ۲۰۰ پناه‌جوی افغان از پاکستان به‌گونه اجباری و یا هم داوطلبانه به افغانستان برگشته‌اند.

آی‌او‌ام روز دوشنبه، ۲۲ جدی در تازه‌ترین گزارش خود نگاشته که این شمار از پناه‌جویان افغان از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ تا ۱۳ جنوری سال جاری میلادی پاکستان را ترک کرده‌اند.

براساس این گزارش، بیشتر این پناه‌جویان در جریان ماه نوامبر گذشته و پس از پایان مهلت تعیین شده دولت پاکستان مبنی بر خروج پناه‌جویان از این کشور، وارد افغانستان شده‌اند.

در این گزارش آمده‌ است: «از زمان آغاز روند اخراج اجباری پناه‌جویان در ۱ نوامبر، تعداد افرادی که از نقاط مرزی رسمی عبور کرده‌اند کاهش یافته است، اما در مقایسه با پیش از ۱۵ سپتامبر، افزایش یافته است.»

با این حال، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) روز دوشنبه، ۲۲ جدی هشدار داده است که برخی از پناه‌جویان در معرض اخراج از پاکستان، احتمالاً با تهیدات امنیتی در افغانستان زیر سلطه طالبان روبه‌رو شوند.

یوناما افزوده است: «برخی از افغان‌های که مجبور به بازگشت هستند ممکن است در معرض خطر آزار و اذیت، بازداشت خودسرانه و شکنجه یا بدرفتاری قرار بگیرند.»

با آن‌که پس از آغاز روند اخراج اجباری پناه‌جویان افغان از پاکستان، نهادهای بین‌المللی خواستار توقف این روند شده‌اند، اما اسلام‌آباد آن‌چه چالش‌های امنیتی ناشی از حضور پناه‌جویان در این کشور عنوان کرده، به این خواست‌ها توجهی نکرده است.

گفتنی است که دست‌کم ۶۰۰ هزار افغان پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، وارد پاکستان شده‌اند.

براساس آمار دولت پاکستان، حدود ۱.۷ میلیون پناه‌جوی افغان بدون داشتن اسناد قانونی در این کشور زنده‌گی می‌کنند.

این در حالی است که چند روز پیش سازمان ملل گزارش داد که در سال ۲۰۲۴ وضعیت بشری در افغانستان و پناهنده‌گان افغان در کشورهای همسایه همچنان چالش‌برانگیز خواهد بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا