جهان

نتنیاهو: اسراییل پس از پایان جنگ با حماس ‘مسوولیت امنیت کلی’ نوار غزه را بر عهده می‌گیرد

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز «دوشنبه ۱۵ عقرب» گفت که کشورش پس از آنکه جنگ با گروه حماس پایان یافت ”مسوولیت امنیت کلی” نوار غزه را برای مدت نامحدودی بر عهده خواهد گرفت.

نتنیاهو در مصاحبه‌ای با تلویزیون ان‌بی‌سی گفت:‌ ”اسراییل برای مدت نامحدودی مسوولیت امنیت کلی را [در نوار غزه] بر عهده خواهد گرفت.”

او افزود:‌ ”زمانیکه ما آن مسوولیت امنیتی را نداریم، آنچه ما داریم گسترش ترور حماس به اندازهٔ است که نمی‌توانستیم تصور آنرا کنیم.”

پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل، نظامیان اسراییلی بدون وقفه حملات هوایی، زمینی و دریایی را بر نواز غزه راه اندازی کرد و تا حالا ادامه دارد. به گفتهٔ مقامات اسراییل، در حملهٔ هفتم اکتوبر ۱۴۰۰ نفر کشته شدند و حماس کم و بیش ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته است.

در همین حال وزارت صحت غزه گفته است که شمار افرادیکه در نتیجهٔ حملات تهاجمی اسراییل در نوار غزه کشته شده اند، به بیش ۱۰ هزار نفر رسیده است که شامل بیش از چهار هزار کودک فلسطینی می‌شود.

اما آماری که از سوی مقامات اسراییل و وزارت صحت غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی مراجع مستقل تایید نشده است.

در عین روز، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد،‌ خواهان آتش‌بس بشردوستانه در غزه شد، منطقه‌ای که به گفتهٔ او، هر روز به ”قبرستان” صد‌ها کودک فلسطینی مبدل می‌شود.

نتنیاهو در جریان مصاحبه‌اش با تلویزیون ان‌بی‌سی، آمار کشته شدگان را که از سوی وزارت صحت غزه ارایه شده است،‌ رد کرد، اما تاکید کرد که چندین هزار جنگجویان فلسطینی در حملات اسراییل کشته شده اند.

با وجود تقاضا‌های سرمنشی ملل متحد و سایر رهبران جهان مبنی بر آتش در غزه، نتنیاهو بار دیگر تاکید کرد که از آتش‌بس حمایت نمی‌کند.

او گفت:‌ ”بدون رهایی گروگان‌های ما،‌ آتش‌بس در غزه وجود نخواهد داشت-آتش‌بس عمومی.”

اما نتنیاهو گفت که اسراییل قبل از این، از لحاظ تکتیکی،‌ وقفه‌های کوچک-یک ساعت اینجا، یک ساعت- داشته است.

صدراعظم اسراییل افزود که کشورش ممکن است به توقف حملات توافق کند تا کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شود و یا هم اجازه بدهد تا گروگان‌ها، قلمرو محاصره شدهٔ فلسطین را ترک کنند.

نتنیاهو در پاسخ به سوالی که آیا او باید مسوولیت حملهٔ هفتم اکتوبر را که توسط حماس صورت گرفت، برعهده بگیرد، در پاسخ گفت “البته.”

نتنیاهو گفت:‌ ”این سوالی نیست و باید پس از جنگ این [موضوع] حل شود” و اضافه کرد که حکومت زیر امرش به صورت واضیح مسوولیت‌های خود را در قبال حفاظت از مردم انجام نداده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا