افغانستان

«کمیسیون عالی» طالبان برای رسیدگی به مشکلات مهاجران به دستور هبت‌الله آخوندزاده ایجاد شد

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که یک «کمیسیون عالی» برای رسیدگی به مشکلات مهاجران به دستور هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه ایجاد شده است.

آقای مجاهد امروز (پنج‌شنبه، ۴ عقرب) با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس، نوشته است که رهبری این کمیسیون را عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست‌وزیر طالبان به عهده خواهد داشت.

او افزوده است که ۳۱ نفر از مقام‌های ارشد طالبان عضویت این کمیسیون را دارند و طرزالعمل آن نیز در هشت فصل و ۳۱ ماده توشیح شده است.

در اعلامیه‌ای که سخن‌گوی طالبان منتشر کرده، آمده است که برای تطبیق این طرزالعمل یک دارالانشاء و ۱۲ کمیته نیز منظور شده است.

در این اعلامیه آمده است «از این‌که حکومت پاکستان برخلاف تمام نورم‌ها قصد به اخراج مهاجرین افغان [را] کرده است»، بنابراین این کمیسیون ایجاد شده است.

بر اساس این اعلامیه، کمیته‌های ایجادشده از سوی طالبان مهاجران را تثبیت، تشخیص و انتقال می‌دهند و برای آنان خدمات اولیه، صحی و سرپناه موقت تهیه و ارائه می‌کند.

در اعلامیه‌‌ی طالبان آمده است که برای تاجران و صنعت‌کاران، بر اساس یک طرزالعمل، تسهیلات خاصی در نظر گرفته شده است.

این کمیسیون در حالی ایجاد شده است که مهلت تعیین‌شده از سوی پاکستان برای پناه‌جویان و مهاجران «غیرقانونی» افغانستان چهار روز بعد به پایان می‌رسد.

پاکستان به بیش از ۱.۷۳ میلیون مهاجر و پناه‌جوی اهل افغانستان هشدار داده است تا اول ماه نوامبر آن کشور را ترک کنند، در غیر آن به‌صورت اجباری اخراج می‌شوند.

در عین حال، وزیر امور داخله‌ی ایران نیز هشدار داده است که مهاجران و پناه‌جویان بدون اسناد افغانستانی را اخراج می‌کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا