شاهد

دوری خانواده ها و مشکلات دریافت ویزا برای شهروندان افغانستان

پس از حمله یک موتر بمب در سال ۲۰۱۷ به سفارت آلمان در شهر کابل، المان سفارت خود در کابل را موقتا بست و خدمات قونسلی خویش در افغانستان را متوقف کرد و شهروندان افغانستان باید برای دریافت ویزه در سفارت المان به اسلام آباد / دهلی جدید مراجعه کنند.

بعد از ان حمله به سفارت المان، بخش خدمات قنسولی سفارت آلمان در کابل الی اکنون فعال نیست و افغان هایکه از اغاز سال ۲۰۱۸ جهت تقاضای ویزه الحاق خانواده، تمام مدارک لازم را به سفارت آلمان در اسلام آباد / دهلی نو ارسال کرده اند تا حال منتظر دریافت ویزه الحاق خانواده هستند چنانچه که سفارت مدت انتظار برای دریافت این ویزه را یک سال اعلام نموده است از آن زمان تا اکنون خانواده های افغان برای دریافت ویزه الحاق خانوده منتظر بوده و زمانیکه از طریق ایمل به سفارت به تماس میشوند با دریافت یک پیام خودکار که میگوید منتظر بمانند و هیچ پیام نوید بخش دیگر دریافت نمی کنند.

در زمان همه گیری ویروس کرونا در کشور های هند و پاکستان، المان خدمات سفارت خویش را در این کشور ها موقتا متوقف ساخت اما بعد از مدتی دوباره خدمات قنسولی خویش را برای شهروندان هندی و پاکستانی گشود اما تقاضا های ویزه برای افغان ها را متوقف ساخت.

برای افغان ها این تصور تقویت شده که کارمندان خدمات قنسولی سفارت المان در کشور های پاکستان و هند عمداً نسبت به اتباع افغانستان خود سرانه عمل کرده و یک نوع تبعیض علیه افغان ها اعمال میکنند.

می‌توان گفت؛ شهروندان پاکستانی در مدت شش الی نه ماه که خیلی سریعتر از افغانها قرار ملاقات می گیرند، در صورتیکه افغانها ماه ها، حتی سالها قبل که آنها درخواست کرده اند و منتظر قرار ملاقات هستند. این وضعیت در موارد فردی نیست، بسیاری از افغانها قبلاً نیز از این موارد شکایت کرده اند.

افغان ها چنین تصور میکنند که روند توزیع ویزه ناعادلانه در خدمات قنسولی وجود داشته و شهروندان کشور مطبوع نسبت به شهروندان افغان ترجیح داده می شوند.

قرارهای ویزه باید به ترتیب درخواست ها توزیع شده و صرف نظر از تابعیت درخواست کننده چون سفارت المان در کابل، سفارت های المان در دهلی جدید و اسلام اباد را رسما برای دریافت ویزه الحاق خانواه و شنگن برای افغان ها معرفی نموده است.

شهروان افغان که با این مشکلات مواجه هستند جدا تقاضا دارند که این مشکل انها اساسی حل شود، زیرا تمام افغان ها جهت دریافت ویزه از این مشکل رنج می برند. ما می دانیم که سفارت المان کارهای زیادی برای انجام دادن دارد تا خدمات بخش قنسولی خویش را در افغانستان دوباره شروع کند. اگر این دلیل انتظار طولانی است، افغان ها از سفارت المان تقاضا دارد که راه های بدیل دیگری را برای شهروندان افغانستان پیدا کنند. گزینه های دیگری که می تواند تسهیل کننده باشد مانند انتقال خدمات ویزه به نمایندگی های سفارت المان در شهر های کراچی، دبی، تاشکند، استانبول و غیره خواهد بود که این کار می تواند روند درخواست های ویزا را تسریع کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا