افغانستان

قمی: امیدواریم در نشست دوحه برای بهبود اوضاع افغانستان توافقات خوب حاصل شود

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژۀ رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل گفت که امیدوار است در نشست دوحه برای بهبود وضعیت افغانستان توافق صورت گیرد.

کاظمی قمی به تازگی به ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران گفته است که کشورهای همسایه و منطقه، امروز بیش از هر زمانی دیگر به دنبال تعامل و همکاری با افغانستان اند تا به ثبات این کشور کمک کنند.

او با اشاره به برگزاری نشست گروه تماس منطقه‌ای که اخیراً در کابل برگزار شد، افزود: “امروز مصالح و منافع افغانستان گره خورده با مصالح کشورهای منطقه‌ای و همسایگان است، بر این اساس امیدواریم که در نشست دوحه که با حضور جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد، گفتگوهای سازنده و توافقات خوبی صورت گیرد و به بهبود وضعیت افغانستان کمک کند.”

قرار است دومین نشست مشورتی سازمان ملل متحد دربارۀ افغانستان به تاریخ ۱۸ و ۱۹ فبروری در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود. در این نشست نمایندگان ویژۀ شماری از کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان زنان و نهادهای مدنی حضور خواهند شد.

کاظمی قمی گفته است که بدون شک جامعه جهانی می‌تواند در بهبود اوضاع افغانستان نقش سازنده داشته باشد.

او اضافه کرد: “هر ابتکاری در سطح بین‌المللی و جهانی که نقش مثبت و سازنده‌ در بهبود شرایط افغانستان ایفا کند، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.”

نماینده ویژۀ رییس جمهور ایران در امور افغانستان همچنان تاکید کرد که جامعه جهانی، ملل متحد و شورای امنیت این سازمان باید “نشست ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان” را حمایت کند.

در همین حال، شماری از زنان معترض افغان خواستار تحریم نشست دوحه شده اند. ظریفه سالنگی، یکی از این زنان با فرستادن پیام تصویری به رسانه‌ها، از مردم افغانستان خواست که در رابطه به نشست دوحه اعتراض کنند.

او تاکید کرد که نباید اجازه داده شود که جامعه جهانی در راس ایالات متحده امریکا با “یک گروه تروریستی” وارد تعامل و معامله شود.

مسعوده کوهستانی دیگر زن معترض نیز گفت که چگونه جامعه جهانی به خود اجازه می‌دهد که با “تعامل با یک گروه تروریستی” به آن مشروعیت بدهد.

نشست دوحه، دومین نشست ملل متحد دربارۀ افغانستان است.

طالبان گفته اند که در این نشست دعوت شده اند، اما هنوز در مورد اعزام هیات تصمیم نهایی را نگرفته اند. اما ملل متحد در مورد دعوت‌شدن نمایندگان طالبان هنوز به گونۀ رسمی چیزی نگفته است.

ملل متحد نخستین نشست مشورتی دربارۀ افغانستان را در اوایل ماه می سال گذشته میلادی پشت در‌های بسته در دوحه، پایتخت قطر، بدون حضور نمایندگان طالبان میزبانی کرد.

نمایندگان چین، فرانسه، آلمان،‌هند، اندونیزیا، ایران، جاپان،‌ قزاقستان، قرغیزستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان،‌ ترکیه، ترکمنستان، امارات متحدهٔ عرب، بریتانیا، ایالات متحده، اوزبیکستان، اتحادیهٔ اروپا و سازمان همکاری اسلامی در این نشست ملل متحد اشتراک داشتند.

ملل متحد در آن زمان گفته بود که هدف این نشست “دستیابی به یک تفاهم مشترک جامعه بین‌المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان” است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا