افغانستان

محمد محقق: حکومت طالبان «تک قومی و تک حزبی» است.

شماری از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان در وین برای دومین سال گرد هم آمدند.

محمد محقق  «رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان» در سخنرانی خود حکومت طالبان را به سرکوب سیستماتیک اقوام متهم کرد و گفت: «حکومتی که در افغانستان برقرار شده است، یک حکومت افراطی طالبانی» است.

او که از طریق ویدیو کنفرانس از ترکیه صحبت می‌‌کرد، گفت: حکومت طالبان «تک قومی تک‌حزبی است و در ساختار این حکومت غیر از گروه طالبان هیچ حزبی وجود ندارد، همه نهادهای اجرایی، قضایی و امنیتی در اختیار طالبان» به گفته او «از الف تا یا همه طالبان هستند با پیشوند مولوی و ملا.»

آقای محقق افزود: «از هیچ یک از اقوام دیگر غیر از قوم محترم پشتون یا حضور ندارند و یا حضور سمبولیک اندکی دارند که اختیار (صلاحیت) هیچ چیزی را ندارند.»

آقای محقق به ویژه به حضور کمرنگ مردم هزاره و شیعه در حکومت طالبان اشاره کرد و گفت: «حتی در دو ولایت هزاره‌نشین بامیان و دایکندی هم از الف تا یا حکومت محلی از (مردم) هزاره کسی تعیین نشده‌اند.»

او تاکید کرد که راه‌حل افغانستان «یک گفتگوی واقعی بین‌الافغانی» است.

برخی از چهره‌هایی که سال گذشته در دور نخست این کنفرانس حضور داشتند امسال شرکت نکرده‌اند، از جمله رحمت‌الله نبیل رئیس امنیت ملی سابق و زلمی رسول وزیر خارجه و سفیر پیشین افغانستان در لندن.

نزدیک به ۳۰ فعال سیاسی و مقام‌ دولت پیشین افغانستان، صبح دوشنبه ۴ ثور/اردیبهشت (۲۴ آوریل)، در شهر وین پایتخت اتریش در این جلسه حضور یافتند یا آنلاین شرکت کردند.

این دومین کنفرانسی است که انستیتوی امور بین‌المللى اتریش برگزار کرده است تا در مورد «اقدامات سیاسی هماهنگ» بحث و گفتگو کنند.

چهره‌های سیاسی، فعالان حقوق بشر، مقام‌های سابق و اعضای پارلمان، همچنین دیپلمات‌ها، روزنامه‌نگاران و روشنفکران به این نشست دعوت شده‌اند که برخی به صورت مجازی درآن سخنرانی‌ خواهند کرد.

طالبان تاکنون در مورد این نشست واکنش نشان نداده‌اند.

رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در پیامی گفت «به دلیل مصروفیت‌های از قبل تنظیم شده» نمی‌تواند در این اجلاس شرکت کند اما از برگزاری آن استقبال کرد:

«با توجه به وضعیت کنونی افغانستان، ضروری است که نزدیکی نظریات در قبال حل معضله افغانستان را در اولویت قرار دهیم و از هر تلاشی که سرآغاز و‌در نهایت منجر به اجماع و گفتگوی سازنده  گردد، قدردانی کنیم.  یکی از این تلاش‌ها پلتفرم نشست ویانا است».

جبهه مقاومت ملی دیروز (یک‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای گفت: «تمرکز کنفرانس بیشتر روى تقویت اعتمادسازی در میان جریان‌‌ها و فعالان سیاسی، مدنی و نظامی مخالف طالبان، ادامه و گسترش مقاومت برای آزادی افغانستان، افزایش فشار بر طالبان و حامیان آنها و طرح برون رفت از بحران کنونى خواهد بود».

انستیتوی امور بین‌المللى اتریش سال گذشته نیز کنفرانس مشابهی برگزار کرد که با بیانیه کوتاهی به کار خود پایان داد. در آن بیانیه تاکید شد که «از مقاومت مردم افغانستان برای تامین خواست‌های مشروع و حق طلبانه مردم حمایت می‌کنیم.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا