افغانستان

در ۲۴ ساعته گذشته بیش از ۲۴ هزار پناه‌جوی افغان تنها از گذرگاه تورخم وارد افغانستان شدند

رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که هم‌زمان با پایان مهلت تعیین شده دولت پاکستان مبنی بر اخراج اجباری پناه‌جویان عمدتاً افغانان، مقام‌های این کشور می‌گویند که در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۴ هزار پناه‌جوی افغان تنها از گذرگاه تورخم وارد افغانستان شده‌اند.

رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۱ عقرب، گزارش داده که پولیس پاکستان چند ساعت پیش از پایان مهلت تعیین شده، به جمع‌آوری پناه‌جویان غیرقانونی که بیشتر آنها افغان بودند، آغاز کرده بود.

عبدالنصیر خان، معاون کمیسر ایالت خیبر پختون‌خواه گفته است که تنها روز گذشته (چهارشنبه، ۱۰ عقرب) بیش از ۲۴ هزار پناه‌جوی افغان با استفاده از گذرگاه مرزی تورخم وارد افغانستان شده‌اند.

وی افزوده است: «تعداد زیادی منتظر اجازه یافتن بودند و ما ترتیبات بیشتری برای تسهیل روند ترخیص کالا انجام دادیم.»

خان تصریح کرده است که پولیس تاپایان شب گذشته مصروف جمع‌آوری پناه‌جویان از کمپ‌ها بود.

این مقام پاکستانی همچنان خاطرنشان کرده است: «از زمان تعیین مهلت دولت پاکستان، ۱۲۸ هزار تبعه افغانستان از طریق گذرگاه تورخم وارد افغانستان شده‌اند و انتظار می‌رود هزاران تن دیگر نیز در روزهای آینده از این گذرگاه عبور کنند.»

به گفته مقام‌ها، پیش از پایان مهلت تعیین شده، ۱۱۴ هزار و ۱۲۲ پناه‌جو داوطلبانه پاکستان را ترک کرده بوده‌اند.

مقام‌های پاکستانی از روز سه‌شنبه، ۹ عقرب، دسترسی رسانه‌ها به گذرگاه تورخم را ممنوع کرده‌اند.

از بیش از ۴ میلیون افغانی که در پاکستان زنده‌گی می‌کنند، دولت این کشور تخمین زده است که دست‌کم ۱.۷ میلیون تن آنها فاقد مدرک هستند.

این در حالی است پیشتر برخی از ساستمداران و فعالان حقوق بشر پاکستان، خواستار مداخله دادگاه عالی این کشور در زمینه جلوگیری از اخراج اجباری پناه‌جویان افغان شده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا