افغانستان

تظاهرات در بدخشان به خشونت کشید، ۴ معترض کشته و ۴۴ تن زخمی.

شماری از شهروندان فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان در اعتراض به نبود آب آشامیدنی، برق و امنیت در این شهر، دست به اعتراض و راهپیمایی زدند که به شدت به خشونت کشیده شد و تلفات زیادی بر جای گذاشت.

مظاهره‌کننده‌گان از دو سه روز قبل از طریق شبکه‌های اجتماعی برای راه‌اندازی این تظاهرات هم‌آهنگی کرده بودند و صبح روز «سه‌شنبه، ۱۸ جوزا»، از سنگ‌مهر شهرنو فیض‌آباد تظاهرات را آغاز کردند و تا دروازه ولایت رفتند.

راهپیمایی پس از آن به خشونت کشیده شد که مردم خشمگین با فریادهای «مرگ بر والی» و ما «آب و برق می‌خواهیم» به چند متری دروازه ولایت رسیدند و محافظان دروازه ورودی دفتر والی بدخشان بر معترضان شلیک کردند.

در پی شلیک‌ محافظان ولایت چهار تن کشته شده و ۴۴ تن دیگر زخم برداشتند.

شماری از شاهدان عینی می‌گویند که تعداد کشته‌شده‌گان بیش از چهار تن است. وضعیت صحی تعدادی از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است.

نیک‌محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان، می‌گوید که معترضان خشمگین غرفه‌های بیرونی دفتر والی بدخشان را به آتش کشیده و بیش از دو هزار عریضه و سند را سوزانده‌اند.

وی هم‌چنان افزود که معترضان با سنگ و چوب بر سربازان حمله کرده و دست به خشونت زدند.

در نتیجه خشونت‌ها، ساختمان مستوفیت ولایت بدخشان نیز آتش زده شده و تعدادی از موترهای کارمندان این دفتر از بین رفتند.

مظاهره‌چیان می‌گویند که آنان مسالمت‌آمیز پیش رفتند، اما این سربازان والی بودند که نخست بر مردم شلیک کردند و مردم خشمگین بعداً دست به خشونت زده‌اند.

والی بدخشان در یک نوار صوتی می‌گوید که مظاهره‌کننده‌گان پیش از پیش با مراجع امنیتی هم‌آهنگی نکرده و یک راست برای تصرف ساختمان ولایت هجوم آوردند.

شهر فیض‌آباد روز سه‌شنبه تعطیل بود و تعداد زیادی از کارمندان موسسات امدادی به خانه‌های همکاران شان پناه برده بودند.

شهروندان می‌گویند که از دو هفته به این سو آب آشامیدنی قطع شده و مردم سخت در عذاب بودند.

این اعتراض برای نبود آب، افتتاح نشدن برق شورابک و ناامنی شهر فیض‌آباد صورت گرفته بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا