افغانستانخبر برتر

محقق: اگر در نشست دوحه به نتیجه نرسیم، افغانستان شاهد جنگ داخلی خواهد بود.

محمد محقق، مشاور ارشد رییس جمهور و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، می‌گوید که اگر نشست دوحه به نتیجه نرسد، افغانستان بار دیگر شاهد جنگ داخلی خواهد بود و به این ترتیب کشور به پرتگاه خواهد رفت.

محقق، روز «پنج‌شنبه، ۲۴ سرطان»، در نشست «سمپوزیم صلح پایدار» گفت، شرایط جامعه و مردم ایجاب می‌کند که برای صلح کار شود و دنیا هم به نحوی بالای طرف‌های جنگ فشار می‌آورد که برای صلح کار کنند.

او اما تأکید کرد که اوضاع به گونه‌ای است که طالبان در گذشته اعتماد به نفس کم‌تری داشتند، ولی حالا با پیش‌روی‌های مختصری که در بخش‌هایی از کشور داشته‌اند، به این فکر‌ند که مذاکرات صلح را نادیده بگیرند.

مشاور رییس جمهور تصریح کرد که به‌ زودی هیأتی از جانب دولت در نشست دوحه اشتراک می‌کند و به تعقیب آن در نشستی که به منظور قضایای افغانستان در اسلام‌آباد برگزار می‌شود، اشتراک خواهند کرد. به گفته او در این نشست‌ها درباره صلح، ختم جنگ و توقف خشونت‌ها بحث و گفت‌وگو می‌شود.

او گفت که اگر در این نشست‌ها کدام توافق حاصل شود، کشور روی ثبات، آرامش، خوش‌بختی و ترقی را خواهد دید و اگر دو طرف راه جنگ را در پیش گرفتند، آن وقت افغانستان به لبه پرتگاه خواهد رفت و در یک دور باطل جنگ داخلی ویرانگر، نامتعارف و با تلفات گسترده رو‌به‌رو خواهد شد.

محقق اما پیروزی طالبان از طریق زور و جنگ را ناممکن دانست. او افزود، همان‌طوری که دولت‌های گذشته و حال افغانستان با همکاری جامعه جهانی نتوانستند گروه طالبان را حذف کنند، این گروه نیز نمی‌تواند با پیش‌روی‌هایی که در بعضی از مناطق داشت، مردم افغانستان و افکار عمومی جهان را نادیده بگیرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا