افغانستانخبر برتر

نادری: طالبان در بدل آتش‌‌بس سه ماهه، خواستار آزادی هفت هزار زندانی شده اند.

احمد نادر نادری، عضور هیأت مذاکره‌کننده دولت و رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گوید که طالبان در بدل آتش‌بس سه ماه، خواستار آزادی هفت هزار زندانی‌ و حذف نام رهبران‌شان از فهرست سیاه ملل متحد شده‌اند.

نادری «پنج‌شبنه، ۲۴ سرطان» در یک نشست خبری، تاکید کرد که تاکنون بحث آتش‌بس و حکومت موقت به صورت رسمی از سوی هیأت مذاکره‌کننده طالبان مطرح نشده است، اما برخی از اعضای آنان این موضوع را مطرح کرده که به هیچ عنوان موقف رسمی طالبان را تداعی نمی‌کند.

او افزود که تنها یک عضو طالبان در مسکو و در دوحه گفته است که طرحی برای آتش‌بس سه ماهه در دست دارند، اما در مقابل باید هفت هزار زندنی طالبان از زندان رها و  نام رهبران‌شان از لیست سیاه سازمان ملل متحد حذف شوند.

نادری همچنین می‌گوید، این خواست «بسیار سنگین» است که برآورده شود. او گفت: «تنها در مقابل سه ماه آتش‌بس این چیزا دوباره داده شود. ما می‌گویم بیایم تمام زندانی‌ها را آزاد کنیم. مشترک کار کنیم و تحریم‌ها رفع کنیم. اما قبل از آن به توافق سیاسی نیاز داریم. هرقدر زودتربه یک توافق برسیم، به همان میزان می‌توانیم این دردها را رفع کنیم.»

نادری تصریح کرد که دولت افغانستان تجربه رهایی پنج هزار زندانی طالبان را دارد. به گفته او با آزاد شدن این زندانی‌ها، میزان حملات، کشتار مردم و جنگ بیش‌تر شده است. او این طرح طالبان را راه حل ندانیست و افزود که تنها راه حل بنیادی، ختم جنگ و توافق سیاسی است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا